Arkitema vinner skoltävling i Linköping

Arkitema vinner skoltävling i Linköping

Arkitemas förslag Laterna Magica har valts som vinnare i tävlingen för kvarteret Nya Kungsberget i Linköping. Den nya skolan blir ett centrum för lärande, idrott, kultur och stadsliv.

Laterna Magica valdes som vinnare i arkitekttävlingen med motiveringen: ”Det vinnande förslaget annonseras vackert och inbjudande mot Drottningtorget. Förslaget skapar helt nya stråk och platser i staden och erbjuder med sin samlande bottenvåning en unik mötesplats för kunskap, kultur och idrott”.

- Vi är både stolta och ödmjuka över att vårt förslag till Nya Kungsberget blivit valt bland många fina förslag. Vår ambition har varit att låta utbildning, idrott och kultur få en framträdande och naturlig roll i staden och att platsen framför byggnaden integreras i stadens kommande och existerande platser och stråk, säger Håkan Sandhagen, associerad partner och ansvarig arkitekt.

Huvudbyggnaden byggs i robusta material som kommer att åldras vackert och hålla i många år. Som stomme används massivträ i största möjliga omfattning kombinerat med ett rationellt klimatskal som ger mycket dagsljus. Byggnaden har enkla, byggbara lösningar som kan ändras efter skiftande behov och som ger elever, lärare och andra brukare möjligheten att påverka och prägla sin fysiska miljö.

- I Laterna Magica har vi försökt skapa en byggnad som är rationell och magisk, enkel och berörande. Vi hoppas att byggnaden får en lika fin plats i Linköpingsbornas hjärta, som den har fått i staden, säger Håkan Sandhagen.

Den nya byggnaden planeras att inrymma högstadium, praktiskt gymnasium, kulturskola, två idrottshallar samt publika lokaler.

Arkitema Architects bildades i danska Århus 1969 och har sedan dess vuxit till ett av Skandinaviens största arkitektkontor med 500 medarbetare i Århus, Köpenhamn, Oslo, Stockholm och Malmö.

Du hittar Arkitema Architects här:

Rosenlundsgatan 29C, S-104 62 Stockholm, Sverige - Tlf. +46 (0)8 545 856 00
Stora Varvsgatan 6A S-211 19 Malmö, Sverige - Tlf. +46 (0)40 545 521
Frederiksgade 32, 8000 Aarhus C, Danmark - Tlf. +45 7011 7011
Rued Langgaards Vej 8, 2300 Köpenhamn S, Danmark - Tlf. +45 7011 7011
St. Olavs Gate 27 NO-0166 Oslo, Norge - Tlf. +47 2299 4450

Läs mer om oss och våra projekt här