Hållbart fokus när Arkitema Architects ritar nya hus i Varberg

Hållbart fokus när Arkitema Architects ritar nya hus i Varberg

Varberg får ett nytt kvarter med 63 lägenheter som har stort fokus på hållbarhet. Tio procent av lägenheterna är vigda till socialtjänsten

Arkitema Architects har tillsammans med Wästbygg och Maleryd Fastigheter vunnit en markanvisningstävling utlyst av Varbergs kommun för kvarteret Mandarinen 2 i Varberg.

Förslaget omfattar 63 hyreslägenheter fördelade på 3 byggnader i området Lilla Träslöv. Projektet har från början genomsyrats av ett stort fokus på ett socialt, ekologiskt och ekonomiskt hållbart bostadsbyggande som främjar gemenskap och miljövänliga lösningar. Tio procent av bostäderna ska erbjudas socialtjänsten. För att ge ungdomar en möjlighet att komma in på bostadsmarknaden kommer ettorna i husen att ha en extra låg månadshyra på 3 900 kronor.

- Det är ett tävlingsbidrag med genomgående hög kvalitet och kreativa förslag till en boendemiljö som möter kommunens vision om en fantastisk livsmiljö och hållbart samhällsbyggande, säger Susanna Almqvist som är exploateringsingenjör vid samhällssbyggnadskontoret i Varberg.

Husens invånare kommer att samlas vid aktivitetshuset mitt på gården som innehåller tvättstuga, bibliotek, grillplats och ett gemensamt kök. Det ska också finnas växthus, odlingslotter och en gemensam cykelverkstad.

Byggnaderna kommer att värmas upp med grön fjärrvärme och en del av fastigheternas elförbrukning kommer att försörjas av solcellspaneler på taken. På varje hus finns också stora gemensamma takterasser där de boende har utsikt över Varberg och Kattegatt.

Byggstart är planerad till våren 2017 med inflyttning hösten 2018. Fastigheterna kommer att ägas och förvaltas av Maleryd Fastigheter.

Adress: Kvarteret Mandarinen 2, Varberg
Byggherre: Wästbygg, Maleryd Fastigheter