Invigning av den visionära Vibeengskolen, ritad av Arkitema Architects

Invigning av den visionära Vibeengskolen, ritad av Arkitema Architects

Denna vecka är det officiell invigning av Arkitema Architects Vibeengskole i Danmark; en skola som kombinerar hållbarhet och pedagogik i en lågenergibyggnad

En skola för barnen

Skolan har designats med utgångspunkt från sina användare – barnen. Man har helt enkelt utgått från barnens olika behov och hur dessa förändras i takt med att barnen blir äldre och mognar. Samtidigt är skolan byggd med fokus på att vara utmanande, inspirerande och aktiverande. Stora färgytor, spännande små nischer och aktiverande trappor präglar inredningen. En annan viktig aspekt är att skolan har planerats inifrån och ut, så att den öppnar sig mot, och integrerar, det omkringliggande landskapet.

Utbildningsprojekt i Sverige

I Sverige vann Arkitema Architects nyligen den prestigefyllda tävlingen om nya lokaler för Malmö Högskola. De nya lokalerna placeras i Kockums gamla vagnsverkstad i Västra hamnen i Malmö. Här kommer de historiska industribyggnaderna från 1912 att byggas om till moderna utbildnings- och forskningsfaciliteter för institutionen Idrottsvetenskap (IDV).

Ännu en utbildningsbyggnad

Vibeengskolen är bara en av en lång rad utbildningsbyggnader som Arkitema Architects ritat, och företaget har blivit en viktig aktör på området i Skandinavien. Andra exempel är prestigefyllda projekt som Köpenhamns Universitet Amager, där den första etappen på 37 000 m2 invigdes under 2013 och den andra etappen om 48 000 m2 är under uppförande, samt den pågående byggnationen av den 39 500 m2 stora utbildningsinstitutionen VIA University College Århus. Stora och viktiga utbildningsbyggnationer i Danmarks två största städer.

Arkitema Architects har, förutom sina kontor i Danmark och Norge, kontor i både Stockholm och Malmö. Kontoret i Stockholm är under stark tillväxt och har idag ca 50 anställda.

Adress: Haslev, Själland

Omfattning: 6 430 m²

Öppnande: 2013

Byggherre: Faxe kommun

Arkitekt: Arkitema

Landskapsarkitekt: Arkitema Plan och Land

Ingenjör: Søren Jensen, Rådgivande Ingenjörer, Cenergia

Övriga samarbetspartners: Pedagogisk konsult, Malou Juelskjær

Byggherrerådgivare: Cowi A/S

Arkitema Architects grundades i 1969. I dag är Arkitema Architects ett av Skandinaviens största arkitektföretag med elva danska partner, en svensk partner och 300 medarbetare på kontoren i Köpenhamn, Århus, Oslo, Stockholm och Malmö.