NYTT! Födda, vigda och döda i Värmland

NYTT! Födda, vigda och döda i Värmland

I september berättade vi att vi förvärvat ett kyrkboksregister som skapats av Värmlands Släktforskarförening. Nu är arbetet klart med att koppla samman registerposterna med kyrkböckerna och vi har idag publicerat det värmländska registret i ArkivDigital.

Nu blir det alltså enklare att hitta personer som föddes, vigdes eller dog i Värmland. Istället för att bläddra sida upp och sida ner i böckerna behöver du bara göra en snabb sökning. När du hittat rätt person klickar du dig enkelt vidare till originalkällan för att dubbelkolla uppgiften.

Dagens uppdatering innehåller totalt 1 280 966 registerposter från Värmland, fördelade på följande sätt:

• Födda: 604 559 poster
  • Vigda: 230 591 poster
  • Döda: 445 816 poster

Uppgifterna om födda, vigda och döda i Värmland har lagts till i våra befintliga register, Födda, delar av Sverige, Vigda, delar av Sverige och Döda, delar av Sverige. Som tidigare nämnts har uppgifterna registrerats av Värmlands Släktforskarförening.

Sedan tidigare finns födda i Värmland 1800–1840 tillgängligt i ArkivDigital, detta register har vi skapat i egen regi.

Registret över födda, vigda och döda i Värmland är inte 100 % komplett och vilka årtal som registrerats varierar mellan de olika församlingarna. För vissa församlingar finns inte alla tre typerna av register och några få församlingar saknas helt. På följande tre länkar kan du se exakt vad som ingår i uppdateringen (scrolla ner tills du hittar Värmland i listan).

Födda, delar av Sverige.
Vigda, delar av Sverige.
Döda, delar av Sverige

Efter uppdatering innehåller vårt födelseregister nu 4,1 miljoner poster, vårt vigselregister innehåller nästan 677 000 poster och vårt register över döda innehåller drygt 1,7 miljoner poster. Vi kommer fortsätta uppdatera med mer registerposter framöver, så håll koll här i bloggen och i våra sociala medier så du inte missar något.

För att öppna registren över födda, vigda eller döda loggar du in på app.arkivdigital.se, klickar på Registersökning och väljer Födda, delar av Sverige, Vigda, delar av Sverige eller Döda, delar av Sverige i listan över registerkällor.