Nytt register - Sveriges befolkning 1980

Nytt register - Sveriges befolkning 1980

Nu finns ytterligare ett befolkningsregister tillgängligt hos ArkivDigital. Om du vill veta mer om dina släktingar som levde i Sverige 1980 kan du nu söka efter dem i registret Sveriges befolkning 1980.

Det här nya registret innehåller drygt 8,3 miljoner sökbara poster om de personer som bodde i Sverige 1980. Med hjälp av registret blir det enklare att hitta uppgifter om dina släktingar eftersom du kan söka efter dem genom att skriva in deras namn och bland annat se var de bodde 1980 och om de hade familj och vilka familjemedlemmarna i så fall var.

Du kan bland annat söka på följande uppgifter:

• Förnamn och efternamn
  • Födelseförsamling, födelselän och födelseland (utanför Sverige)
  • Hemort (län, kommun, församling, adress och postnummer)
  • Medlemmar i samma hushåll

Sveriges befolkning 1980 bygger på ett datautdrag ur 1981 års mantalslängd, och avser förhållandena den 1 november 1980. För Göteborg och Bohuslän saknas mantalslängd för 1981, varför vi i stället redovisar uppgifter ur 1982 års mantalslängd, avseende förhållandena den 1 november 1981 för Göteborg och Bohuslän.

Följande uppgifter finns med i registret:

• Förnamn
  • Efternamn
  • Födelsedatum- och plats
  • Civilstånd och datum för civilståndsändring
  • Adress och postadress
  • Aktuell och föregående mantalsskrivningsförsamling
  • Nationalitet
  • Uppgift om personer bosatta i samma hushåll

Registret Sveriges befolkning 1980 redovisar inte samtliga uppgifter i 1981 års mantalslängd utan innehåller ett urval av de uppgifter som vi har bedömt som mest relevanta. Inför utlämningen av uppgifterna har Riksarkivet gjort en sekretessgranskning och de uppgifter som bedömts som känsliga enligt sekretesslagen har inte lämnats ut till oss.

Eftersom det är originaldata som visas i registret finns det inte någon knapp för att göra rättelser.

Du kan läsa mer om Sveriges befolkning 1980 här

ArkivDigital är störst i världen på sökbara svenska personregister och sedan tidigare finns bland annat Befolkningen i Sverige 1800–1947 och Sveriges befolkning 1940, 1950, 1960, 1970, 1975 och 1985. Totalt finns det nu mer än 246 miljoner namn i ArkivDigitals olika register.

För att söka i Sveriges befolkning 1980 loggar du in på app.arkivdigital.se, klickar på Registersökning och väljer Sveriges befolkning 1980 i listan över registerkällor. Du behöver ha ett abonnemang för att kunna söka i registret. Information om abonnemang och priser hittar du här