Personregister till fångporträtt

Personregister till fångporträtt

Letar du efter foton på dina förfäder? Fångar var bland de allra första i Sverige som blev fotograferade. Med vårt nya personregister till fångporträtten blir det lättare att se om just dina släktingar har fastnat på bild.

Släktforskningen blir extra spännande när man hittar ett fotografi på en förfader eller släkting som man aldrig sett. Har man en släkting som suttit i fängelse så ökar chansen att hitta ett gammalt fotografi då fångarna var bland de personer som tidigast blev fotograferade. Chansen ökar ännu mer om personen i fråga var dömd till minst ett par års fängelse och återfallsrisken bedömdes som stor. Då var det vanligt att fången fotograferades i samband med frisläppandet. Den största serien med fångporträtt kallas ”Frigivna fångar”.

I det här personregistret till fångporträtten finns bland annat sökbara uppgifter om personer som frisläppts från olika anstalter i Sverige under perioden 1876–1910. Registret innehåller även uppgifter om andra fotografier från olika fängelser och tidsperioder.

På varje registerpost finns det en länk till fotografiet och på själva fotot kan det finnas mer information. I vissa fall kan det även finns ytterligare information på fotografiets baksida (bläddra i så fall till nästa bild för att se den informationen).

Du kan bland annat söka på följande uppgifter:

• Förnamn och efternamn
  • Födelseplats
  • Fängelse
  • Brott

Tänk på att det är olika mycket uppgifter som finns registrerade så skriv inte i för mycket uppgifter när du söker.

Registret är ett pågående projekt och mer sökbart material kommer att tillkomma efterhand. Klicka här för att se de volymer som ingår i registret nu.

För att söka i registret Fångporträtt loggar du in på app.arkivdigital.se, klickar på Registersökning och väljer Fångporträtt i listan över registerkällor. Du behöver ha ett abonnemang för att kunna söka i registret. Information om abonnemang och priser hittar du här.