Vad är spolarvätska?

Vad är spolarvätska?

Fungerande spolarvätska är en viktig del av säkerheten för bra sikt och trygg bilkörning. Men vad innehåller spolarvätska? Vad är skillnaden mellan färdigblandad och koncentrerad? Och vad avgör spolarvätskans fryspunkt?

Vad innehåller spolarvätska?
Spolarvätska
består av vatten och varierad mängd denaturerad* alkohol. De två främst förekommande alkoholerna är etanol eller isopropanol. Alkohol har en låg fryspunkt och används i spolarvätskan för att reglera vätskans fryspunkt. Förhållandet mellan mängden vatten och alkohol avgör spolarvätskans fryspunkt. Spolarvätska har sedan olika tillsatser beroende på om den är gjord för att användas på vintern eller sommaren. Spolarvätska menad för vintern innehåller bland annat alkoholer och tensider anpassade att ta hand om smuts som förekommer om vintern, exempelvis vägsalt. Spolarvätska för sommaren har mindre mängd frostskydd och andra tensider som enkelt tar bort proteinrika föroreningar såsom insekter. Gemensamt för spolarvätskor är att de effektivt rengör från smuts och trafikfilm.
* Denaturerad alkohol innehåller ämnen som gör att den inte går att dricka
.

Spolarvätska – ger ökad säkerhet i trafiken

Spolarvätska används för att göra rent vind- och bakrutan samt strålkastarna och är en avgörande säkerhetsfråga för att minska risken för olyckor i trafiken. För att få bort smuts är det viktigt att kombinera rätt spolarvätska med bra torkarblad. Med väl fungerande torkarblad går det dessutom åt mindre spolarvätska. Bra torkarblad ska heller inte lämna spår på rutan. Börjar torkarbladen förlora sin funktion och lämna spår på vindrutan är det dags att byta ut dem. Om torkarbladen börjar tappa kontakten med vindrutan eller om gummit torkat eller spruckit.

Spolarvätska är brandfarlig

Spolarvätska innehåller alkohol, det är därför viktigt att komma ihåg att både vätskan och ångan är brandfarlig och lättantändlig. Spolarvätska måste behandlas med stor försiktighet och på en plats med bra ventilation. Var extra vaksam vid hantering av koncentrerad spolarvätska, då den innehåller en större mängd alkohol än färdigblandad och är därmed mer lättantändlig.

Är spolarvätska miljöfarlig?

AdProLine® Spolarvätska är märkt med Bra Miljöval, en miljömärkning från Naturskyddsföreningen och tilldelas produkter som har låg hälso- och miljöpåverkan och ej innehåller några giftiga och svårnedbrytna kemikalier.

Kontrollera spolarvätskan
De flesta fordon varnar när spolarvätskan börjar ta slut. Trots detta kan det vara bra att kontrollera mängden spolarvätska med jämna mellanrum.

Vilka typer av spolarvätska finns det?

Det finns färdigblandad och koncentrerad spolarvätska. Den färdigblandade spolarvätskan kan användas direkt, medan den koncentrerade spolarvätskan bör blandas ut med vatten. Andelen vatten som tillsätts kommer att påverka frostskyddet och avgöra spolarvätskans fryspunkten. Välj spolarvätska efter årstid.

Det finns olika spolarvätskor anpassade för det varierande klimatet som årstiderna för med sig, exempelvis sommarspolarvätska som är extra bra lämpad för sommaren.

Färdigblandad spolarvätska

är passande om man vill spara tid och är osäker på hur man ska få till rätt blandning. AdProline® erbjuder färdigblandad spolarvätska för sommaren med en fryspunkt på minus 5°C och färdigblandad spolarvätska med en fryspunkt på minus 18°C respektive 30°C för kallare temperaturer.

Koncentrerad spolarvätska

är passande om man känner sig trygg i att blanda ut vätskan på egen hand och vill spara pengar i det långa loppet. Koncentrerad spolarvätska ger ett billigare literpris när den är utblandad. AdProline® koncentrerad spolar- vätska har ett frostskydd ner till under minus 65°C när den är outspädd. Följ instruktionerna på förpackningen för att veta hur mycket vatten som ska tillsättas för en fryspunkt på minus 10°C, 15°C eller 30°C.

Om spolarvätskan fryser

Välj gärna en spolarvätska med lägre fryspunkt än den förväntade temperaturen – för att inte riskera att hela spolsystemet fryser. Fryspunkten på Adproline® spolarvätska anger när vattnet börjar kristallisera. När detta sker blir vattnet och spolarvätskan trögflytande. När temperaturen sedan stiger återgår vätskan till flytande form och fungerar utmärkt igen. Det går även bra att tillsätta koncentrerad spolarvätska för att åtgärda problemet.