Danmarks kung Christian X i Köpenhamn 1940.

Ny utställning inom kort på Arsenalen i Strängnäs.

En timme före gryningen den 9 april 1940 landsteg tyskarna i Oslo och Köpenhamn.

Danmark som var dåligt rustade och dessutom hade förklarat sig neutrala redan 1939 kunde inte stå emot anfallet. Hela operationen i Danmark var över på 4 timmar! Det gick däremot inte lika enkelt i Norge.

I vår nya utställning ”Operation Weserübung” berättar vi om när Tyskland anföll Danmark och Norge under andra världskriget. Denna händelse är okänd för många och påverkade livet för Danskar och Norrmän såväl som för oss här i Sverige, men varför?

Utställningen går att se under sommaren 2020.

Arsenalen, Sveriges försvarsfordons museum.