Kiselgården: Kål, potatis och massor av kärlek

Årstiderna har dragit på sig gummistövlarna och varit på besök på Kiselgården, som har levererat grönsaker till våra lådor i mer än 10 år! Vi mötte odlarna Ask och Amy ute på markerna mellan kål och potatis.

Ett populärt gammalt uttryck är att plantor växer bäst om de får sol, vatten och en hel del kärlek. Om det uttrycket stämmer, så är det antaligen därför som du år efter år finner grönsaker från Kiselgården i Årstidernas sortiment. Det är danska råvaror som smakar på samma sätt som ett besök på Kiselgården känns som: fräscht och fyllt av kärlek.

Ekologiskt arv
Sedan 2004 har Kiselgården drivits av makarna Ask och Amy. Sedan de tog över den över 100 år gamla gården har den växt så det knakar. Kiselgården har över 60 hektar mark, och vart man än tittar sig omkring är det fält fulla av gröna skott.

VISSTE DU ATT... Kiselgården planterar omkring hela 3 miljoner grönsaker om året!

Ask är född och uppvuxen på gården, då det tidigare var hans föräldrar som drev den. I början var det ett konventionellt lantbruk med kor och grisar, men redan 1985 gjorde Asks föräldrar om gården till ett ekologiskt lantbruk. De gamla ladorna och de gula korsvirkeshusen står dock fortfarande kvar på gården och påminner oss om Kiselgårdens långa historia. Gårdens namn kommer från det naturliga gödningsmedlet kisel, som är kristaller som läggs ovanpå jorden för att reflektera solstrålarna och därigenom ge grönsakerna extra ljus.

Leriga marker

Leran tar ordentligt fatt om gummistövlarna medan vi vandrar över markerna. Jorden på Kiselgården är nämligen väldigt lerig, blöt och fuktig. Det är inte den typ av jord som lantbrukare normalt föredrar vid odling. Men enligt Ask och Amy är det en fördel, eftersom den leriga jorden bevarar näringsämnen riktigt bra. Det gör att jorden får massor av vitaminer och mineraler och gör det möjligt att odla med mindre kväve. Om du frågar Ask så kan han plantera allt, ingenting är omöjligt. Han strålar av entusiasm när han berättar om möjligheterna, tills Amy inflikar: “Vi kanske ska hålla oss till det vi är bra på.”

Det som Kiselgården är särskilt bra på är kål, rotselleri och potatis. Det gör också att en av de mest hektiska månaderna är december, när rödkål står högt upp på mångas önskelistor till julbordet.

En ojämn potatis eller en böjd gurka gör inte att grönsakerna sorteras bort från Kiselgårdslådan – det är däremot smaken som är i fokus. Ask och Amy får snabbt fyllt sin dagliga grönsakskvot när de smakar på kandidaterna till nästa veckas låda.

En böjd gurka

Tidigare var Ask lantbrukare på dagen och DJ i Köpenhamn på kvällen. På dansgolvet fann han Amy från Finland och hon valde att flytta in på gården. Amy hade inte någon tidigare erfarenhet av lantbruk men har med tiden lärt sig mycket. “Jag hatar purjolök, det är det värsta att plantera,” säger hon med ett leende på läpparna medan vi lämnar markerna och går mot deras växthus, som huserar färska kryddor och rankor.

På en ranka hänger en böjd gurka som nästan är formad som en spiral. “Den är kanske inte så enkel att skiva när man lagar mat, men smaken är helt felfri,” säger Amy medan hon börjar gnaga på den. “Vi försöker att lära våra kunder att grönsakerna gärna får se lite konstiga ut” fortsätter hon.

Kiselgården vill gärna sprida budskapet om att grönsaker inte behöver vara perfekta för att kunna ätas. Det är därför du kommer få grönsaker som ibland har lite märken, eller har en konstig form när de kommer från Kiselgården. Ask och Amy arbetar också på att reducera deras emballageanvändning, och är redan på god väg i samarbete med Årstiderna. I deras egna Kiselgårdslåda hittar du sällan grönsaker som är inpackade i plast.

Kiselgården utvecklas i en rasande fart, och med Ask och Amy vid rodret slutar inte resan här. “Vi har dock ledigt varje fredag kl. 16.00,” berättar Ask. Det skall också finnas tid till familjen med deras två söner – utan kål och potatis, men med massor av kärlek.

Kiselgårdslådan: Till dig, som vill ha lokala grönsaker i säsong

Varje vecka väljer Ask och Amy det bästa från Kiselgårdens marker till Kiselgårdslådan. Grönsakerna plockas från dag till dag, och därför kan du inte på förhand få veta vad du ska få i Kiselgårdslådan. Men du är garanterad färska grönsaker som följer den aktuella säsongen - varje vecka.

• Livsmedel

• ekologi