Årstiderna inspirerar till att minska köttkonsumtionen genom Gröna Utmaningen

Det ska vara enkelt, inspirerande och roligt att äta mer grönt! Bristen på inspiration ska inte vara ett hinder för någon till att inte äta växtbaserat, menar det ekologiska företaget Årstiderna.

I Gröna Utmaningen som går av stapeln vecka 34, får man prova på tre ekologiska matkassar från Årstiderna som gradvis blir grönare och grönare för varje vecka som går:

• v. 34: Flexitariska Matkassen med fågel, fisk och vegetariska rätter.
  • v. 35: Vegetariska Matkassen med lakto-ovo-vegetariska rätter.
  • v. 36: Veganska Matkassen med helt växtbaserade rätter.

Som en morot för att vara med och utmana sig själva får deltagarna (så långt lagret räcker), en Santoku kockkniv från japanska "Kai" med den sista helt växtbaserade matkassen.

Bekämpa klimatförändringarna genom att minska på köttet

Ett av FN:s globala mål som ska uppnås år 2030 handlar om att bekämpa klimatförändringarna. Ett effektivt sätt att bekämpa klimatförändringarna kan vara att äta mindre kött, enligt FN, eftersom utsläpp från boskap står för 14,5% av alla växthusgaser.

Omställningen till att äta mindre kött kan vara svår och Gröna Utmaningen blir ett sätt att på ett inspirerande och naturligt vis, få in mer växtbaserat protein i sina måltider.

En Grön Utmaning i ny tappning

Det är inte första gången som Årstiderna har en utmaning som ska inspirera deltagarna till att äta mer grönt. Men förloppet har blivit mer strömlinjeformat med tre matkassar istället för fem, och enbart ett startdatum så att alla deltagarna går igenom utmaningen samtidigt.

Denna gång är det dessutom ett större fokus på att deltagarna ska kunna peppa varandra under utmaningen i en särskild Facebookgrupp, där inte bara deltagarna uppmanas att gå med. Gruppen är till för alla som vill få tips och inspiration om en mer växtbaserad livsstil.

LÄS MER OM GRÖNA UTMANINGEN

Sista chansen att anmäla sig till utmaningen är den 13 augusti kl. 23.00.