Årstidernas dilemma: “Utmaningen är att minimera CO2-utsläppen samtidigt som vi växer”

Det ekologiska matföretaget Årstiderna har fokuserat på miljö och klimat sedan start. Det gäller både på åkern och i köket, men också på vägarna när råvarorna transporteras. Företaget grundades år 1999 med idén om att göra miljö- och klimatomsorg till vardagsmat. Redan före millennieskiftet experimenterade en av grundarna, Thomas Harttung, med att minimera utsläppen av växthusgaser, öka lagringen av kolämnen och göra jorden mer fruktbar. Och år 2009 utsågs till Hero of the Environment av Time Magazine för sina insatser.

I över ett decennium har Årstiderna beräknat sitt klimatavtryck för att identifiera både stora och små förbättringsmöjligheter och för att kunna fatta nödvändiga, strategiska beslut. Nu har Årstidernas senaste rapport, som visar CO2-utsläppen från 2015 till 2019, offentliggjorts. Rapporten visar att intransporter och energiförbrukning är en stor del av Årstidernas klimatavtryck. Den visar även att verksamhetens klimatavtryck ökat från 2015 till 2019.

Diagrammet visar var i Årstidernas verksamhet utsläppen kommer från år 2019.

ATT FLER ÄTER GRÖNT RÄKNAS INTE IN I CO2-RAPPORTEN

År 2015 uppmätte Årstidernas utsläpp 4129 ton CO2. En siffra som 2019 stigit till 5337 ton; en ökning med omkring 30%. Vad som måste tas i beaktning är att under samma period steg omsättningen totalt sett med 37% i både Danmark och Sverige som företaget verkar i.

Årstidernas CSR-chef, Maja Rosenstock, förklarar:

“Att våra totala CO2-utsläpp stiger, är en naturlig konsekvens av att vi har anställt fler, behövt mer råvaror, kört fler kilometer till fler kunder, använt mer energi och skrivit ut fler receptblad. En mer rättvis bild av utvecklingen är därför att titta på hur mycket CO2 vi släpper ut i förhållande till vår omsättning.”

Låt oss då titta på hur mycket CO2 Årstiderna släpper ut i förhållande till omsättningen. Det visar faktiskt att utsläppen per 1000 kr har minskat med 5% sedan 2015.

“Ju mer vi omsätter, desto mer stiger våra CO2-utsläpp. Det är ett dilemma och utmaningen är naturligtvis att minimera CO2-utsläppen samtidigt som vi växer. I det stora hela tror vi att ju mer vi omsätter desto mer minskar de globala CO2-utsläppen, eftersom vi erbjuder ekologiska råvaror och matkassar som får konsumenterna att äta mer grönt. Det är fördelar för klimatet som tyvärr inte syns i rapporten”, säger Maja Rosenstock.

Arbetet med att minska verksamhetens CO2-utsläpp fortsätter med allt från mindre och miljövänligt emballage till att investera i projekt som binder koldioxid i skog och mark. Högt på agendan är också att vara pionjärer när det gäller att satsa på fossilfria transporter i framtiden, eftersom transporterna utgör en stor del av Årstidernas klimatavtryck.

LÄS HELA CO2-RAPPORTEN HÄR