Kom igång och odla en egen ekologisk köksträdgård

Finns det något som är så magiskt och vidunderligt som ett litet frö? En kompakt källa till liv som ligger i dvala och väntar på att bli väckt, slå ut sina sköra blad och leta efter solens strålar. Visste du att du troligtvis redan har ett skafferi fyllt med levande små frön, så varför inte låta dem spira? Vi pratar inte bara om en glömd potatis som börjat leva sitt eget liv, utan om alla små frön, bönor, ärtor och linser som du säkert har i skafferiet.

För att ett frö ska börja spira, behövs energi. Därför innehåller varje litet frö en medhavd liten “matsäck”. Denna matsäck ligger inuti varje frö och består av antingen kolhydrater, protein eller fett. När du äter fröer, är det fröets matsäck, som du äter. Visst är det häftigt!

Börja experimentera med frön från skafferiet

Nu är det verkligen dags att komma igång med alla olika odlingsprojekt, varför inte börja experimentera med sådant du hittar i skafferiet? Prova följande experiment:

• Hitta en behållare med lock (exempelvis en syltburk eller en matlåda). Lägg ett kaffefilter eller en bit hushållspapper som du fuktar ordentligt med vatten i behållaren.

• Lägg dina frön ovanpå det fuktiga kaffefiltret eller pappret. Är fröerna stora kan du eventuellt linda in dem i vått papper så att de verkligen får tillräckligt med vätska.

• Ställ behållaren på ett ställe som inte är för varmt eller för kallt – sen är det bara att vänta och se när dina torra frön förvandlas till saftiga blad.

Det är verkligen häftigt att observera fröernas anatomi på nära håll. Det är inte magi, det är bara så naturen fungerar men visst ser det magiskt ut!

Odla en egen ekologisk köksträdgård

Visst är det spännande att prova på att odla, både för stora och små? Har du någonsin funderat på att odla en egen köksträdgård? Du kan antingen avsätta en del av din trädgård till att odla grönsaker och rotfrukter, eller odla på balkongen eller i pallkragar på gården om du bor i lägenhet. Det är bara fantasin som sätter gränserna för allt gott som du faktiskt kan odla själv. I Årstidernas sortiment hittar du just nu säsongskategorin Trädgård & Odling. Där finns inspirerande produkter som kan vara nödvändiga för att komma igång ordentligt med din ekologiska köksträdgård.

Jordgubbsplantlådan

Odla två olika sorters ekologiska jordgubbar. I Jordgubbsplantlådan får du plantor av jordgubbssorterna Allegro och Malwina. Du får totalt 9 stycken jordgubbsplantor att plantera ut. OBS! Jordgubbsplantlådan finns enbart i ett begränsat parti och levereras enbart 24-28 april.

Örtkryddslådan

I Örtkryddslådan får du 10 olika ekologiska kryddörter att plantera ut, du möter bland annat lavendel, basilika, citrontimjan och dragon. Det bästa med färska örter är att det är ganska enkelt att odla och kan till och med växa fint inomhus på fönsterbrädet. OBS! Örkryddslådan finns enbart i ett begränsat parti och levereras enbart 24-28 april.

Sättlådan

Vill du slå på stort och odla egen potatis och lök, då är Sättlådan något för dig. I den får du fyra olika sorter ekologisk sättpotatis och två sorter ekologisk sättlök. Odla allt från Allouette-potatis till din egen schalottenlök.

Du hittar också insektsnät, briketter med ekologisk gödning till förodling och fiberduk för att skydda dina odlingar från kyla i Årstidernas kategori för Trädgård & Odling. Kom igång och odla nu, när vårsolens strålar äntligen börjat titta fram!

Årstiderna levererar ekologisk och ansvarsfullt producerad mat hem till dörren.

Företaget grundades 1999 och är det största danska matkasseföretaget. Danmark är det land i världen som äter mest ekologiskt per person. År 2006 lanserades Årstiderna i Sverige och erbjuder ekologiska matkassa, frukt- och gröntlådor samt ett stort utbud av dagligvaror på arstiderna.com. Årstiderna levererar också frukt till företagskunder.

På Årstiderna arbetar ett gäng bönder, kockar, forskare och miljövetare med att leverera så hållbara mat som möjligt direkt hem till dörren. Vi odlar, ställer hårda krav och komponerar recept där grönsakerna får spela huvudrollen. Du hittar inget rött kött i våra matkassar och inga råvaror har transporterats med flyg. Årstiderna har klimatberäknat sin verksamhet i över 10 år och har kompenserat för sina utsläpp sedan 2020.

Jorden kallar! Klimatförändringarna är ett faktum, men tillsammans kan vi skapa den förändring vi vill se i världen. Vi vill inspirera våra kunder till att leva planetariskt, äta mer grönt och vara en del av lösningen istället för en del av problemet.