Konstnären och komikern Peter Wahlbeck: "Jag försöker vara lite kommersiell"

Peter Wahlbeck började måla för att bevisa för sin konststuderande vän att han kunde göra samma sak. Därifrån växte intresset för konst. Idag försöker han måla ”lite kommersiellt”.

Peter Wahlbeck är känd som komiker och konstnär. Under trettio års tid har han målat och konsten är färgglad och föreställer ofta figurer av olika slag. Själv säger han att han inte har någon stil men det är en sanning med modifikation.

– Tavlorna liknar varandra lite grann men det är ändå inte det här att de liknar varandra. Jag har aldrig förstått det här med att man ska måla en viss typ om man är konstnär. Själv gillar jag all slags musik och konst, det ena utesluter inte det andra.

På väg till tandläkare (42x50cm) - Peter Wahlbeck

Ställ ut din konst på 3 minuter! Bli medlem i Artportable

Måleriet började med att Peter hade en vän som gick på konstskola. När han fick se kompisens målningar tyckte han att de var så abstrakta och icke-realistiska att vem som helst hade kunnat måla dem.

– Då sa jag till min vän: ”Varför går du i skolan för att göra det där? Det där kan ju ett barn göra".

Kompisen skrattade och sa att även om ett barn kunde måla bilderna så måste man gå på konstskola, annars räknas det inte som konst.

– Äsch, tänkte jag, det där ska jag göra. Så jag började göra tavlor som härmade hans. Det här var i mitten av 80-talet så på den vägen är det.

Peter började experimentera med mycket färg, struktur och många olika material och så väcktes intresset för konst. Han gick på utställningar, museum och gallerier. På tjocka lager färg började de färgglada figurerna växa fram.

– Jag jobbar med att göra non-figurativa, abstrakta grunder med tjockt av färg och olika material. Det är nästan så att de här grunderna försvinner på vägen men tittar man noga ser man att de finns där. På dem gör jag sen lite igenkännande motiv. Många gånger skulle nog de här grunderna jag gör i första stadiet fungera som färdiga tavlor, men jag tycker att det är tråkigt att bara göra abstrakt konst. För kundens skull ska det finnas något igenkännande. När jag började ha utställningar var många tavlor väldigt barnsliga och provokativa, lite löjliga sådär, men nu får man hela tiden balansera och experimentera på en lagom nivå mot en köpare. Det låter väl förskräckligt i mångas öron men jag försöker vara lite kommersiell.

Peter Wahlbeck med sitt verk "Hipp hipp hurra".

Peter utvecklas gärna och under årens gång har konstnärskapet, så väl som hans inställning till det, mognat.

– Det var en recensent som skrev en gång att ”du målar huvudfotingar som ett barn, man känner igen din stil för det är oftast glada figurer som är som gubbar”. Då fick jag mig en tankeställare och kände att det stämde lite grann faktiskt. Så jag försöker komma bort från det nu. Nu försöker jag göra gubbarna mer som Bengt Lindström.

Andra förebilder är Picasso, Damien Hirst och Basquiat.

– Jag har försökt härma Basquiat och använda text och skriva ett budskap i tavlorna. Men vem är köparen om jag skriver något på en tavla? Det är ju som att ha en löpsedel på väggen som man läser varje gång man går förbi. Men kanske är det jag som är lite feg.

Tanken han en gång hade på att vara provokativ och avantgardistisk har han lämnat bakom sig.

– Det är lite löjligt att prata om pengar men hade man varit ekonomiskt oberoende och inte haft familj att försörja och räkningar att betala så hade man kunnat göra konst som var lite mer provokativ. Nu kan jag inte kladda hur som helst och göra vad som helst för då vänder jag mig till en väldigt smal publik. Men jag försöker balansera på det och tänja på gränserna lite hela tiden.

Peter Wahlbeck med litografier.

Bli medlem i Artportable

Vilken drivkraften till att skapa är har han svårt att svara på.

– Livet har gjort att jag inte håller på med annat, det är ju min försörjning och jag kan inget annat. Det är inte en passion för min del, jag brinner inte för att göra konst. Det är spännande och väldigt kul men min passion för konsten är lite mer vuxen nuförtiden. Samtidigt handlar det ändå om att människor ska ha konsten på väggen så det är väl någon form av kärlek till köparen. Att göra tavlor är som att spela schack med sig själv; det är svårt och ett enda litet penseldrag kan förstöra en hel bild. Det finns många sätt att se på konsten, det ligger i betraktarens ögon.

Finns det något särskilt du vill att betraktaren ska uppleva genom dina målningar?

– Jag är väldigt bestämd med det. Tavlorna ska vara lite roliga, de ska vara spännande. Vissa får anstränga sig för att vara roliga medan andra har det medfött. Det är det som är en komikers kännetecken. Eftersom jag inte kan någonting annat kan man säga att jag jobbar en del med humor här med.

"Att göra tavlor är som att spela schack med sig själv; det är svårt och ett enda litet penseldrag kan förstöra en hel bild."

År 2014 fick Peter Wahlbeck i uppdrag av Halmstads kommunala fastigheter att skapa ett verk till en lekplats. Det blev en traktor på sju gånger fyra meter som barnen kunde leka i.

– Det var kul att få ett sådant förtroendeuppdrag. Jag har drömt om det väldigt länge, att göra skulpturer som är användarvänliga. Ett bra exempel är Lars Vilks verk Nimis. Det är min dröm att få göra sådana konstverk som både är användarvänliga, vackra i naturen och även fungerar som destinationer och utflyktsmål. Jag vill gärna göra flera sådana verk för kommuner, företag och organisationer.

Konstnären och komikern Peter Wahlbeck

Möjligheten att sälja sin konst på nätet fanns inte när Peter började måla för 30 år sedan och det är något som har betytt mycket för honom.

– Att konstnärer kan sälja sin konst på internet och göra egna hemsidor har gjort att konsten har gått från att vara en finrumsgrej till att bli mer utåtriktad och folklig. Jag säljer nästan alla mina tavlor så och det gör det lättare att överleva på konsten än förut. Tidigare var man mer beroende av utställningar, lokaler och gallerister. Man får en helt annan marknadsföring idag och många duktiga amatörer får vara med och visa sina tavlor. Det har revolutionerat branschen och gjort den mer lättillgänglig.

På vilket sätt har det påverkat dig?

– En sådan som jag hade säkert varit mycket mer styrd för då hade jag behövt skriva kontrakt med en gallerist. Den hade sagt att jag behövde ha samma stil på alla mina tavlor.

Någon konstskola har det inte blivit för Peter Wahlbeck utan inspirationen har han fått från gallerier och utställningar.

– Jag tittade och stal idéer. Man stjäl idéer. Men nu har jag hittat min stil.

Ställ ut din konst på 3 minuter! Bli medlem i Artportable