​Ökning för Artportable under Coronakrisen

Ökningen av nyanslutna konstnärer till den virtuella konstplattformen Artportable har inte påverkats negativt av coronakrisen. Målet under 2020 består och just nu upplever företagets drygt 10 anställda, vilka för närvarande jobbar på distans, ett uppsving i förfrågningar och nya kunder per dag.

Konstnärer och konsthantverkare söker sig nu till digitala alternativ. Många konstnärer är bedrövade över att se sina fysiska utställningar inställda. Att skapa en portfolio där konstnären får trafik och förfrågningar innebär ett sätt att visa upp sitt konstnärskap utan att riskera smittspridning.

På intäktssidan är intäktstappet begränsat till företagets fysiska utställningar. Bland annat skulle företaget hållit två utställningar på Skeppsholmen som nu blivit framflyttade. Det egna Showroomet på Södermalm är också drabbat i viss mån. Men inom den digitala delen, som är Artportables fokus, upplevs ett jättestort tryck. Företaget räknar med att det kommer att fortsätta under hela året.

Artportables Business-manager Carl Nyberg som tillträdde under mars månad är imponerad över det som byggts upp.

– Vi upplever ett fortsatt stort tryck på våra portfolios och taktar mot våra mål 2020. Jag är imponerad över kraften i verktyget och plattformen, säger Carl Nyberg.

• portfolioplattform
  • carl nyberg
  • corona

Europas ledande portfolioplattform för konstnärer.