En sändare till glädje för havslivet!

En sändare till glädje för havslivet!

Det finns ambitiösa privatpersoner och organisationer som åker ut på havet och letar efter spökfiskande redskap som gått förlorade på havets botten. Det har hittills gjort en enorm skillnad, I HittaMig-projektet, steg 2 delfinansierat av Vinnova under 'Utmaningsdriven Innovation'-programmet utvecklar vi några lösningar som förenklar letandet och gör att redskapen hittas snabbare och även kan återanvändas. Detta sker genom att de förses med en sändare till glädje för havslivet.

Bild: Transponder under utveckling av EmbeddedArt och NjordX.

Projektdeltagare Charlotta Stadig från Havs och Vattenmyndigheten (HaV) säger att ”arbetet med det marina skräpet (förlorade fiskeredskap) innefattar både mer operativa upptags- och dragningsinsatser men även preventiva insatser så som utbildning av fiskare, vägledning gällande dragningar, information till fritidsfiskare och insamling av information gällande lokalisering av förlorade fiskeredskap mm HaV fick dessutom 2022 ett regeringsuppdrag som sträcker sig över tre år om insamling och återvinning av fiskeredskap och fritidsbåtar

Även om det allra mesta av plasten i haven kommer från land, så kommer en del av plasten faktiskt från fiskerelaterat skräp och från förlorade fiskeredskap. Den så kallade Great Pacific Garbage Patch, en plastö i Stilla Havet som är 1,6 miljoner kvadratkilometer stor, består till 46 procent av gammal fiskeutrustning, enligt en studie som publicerats i Nature (1).

Bild: Testning av transponder under utveckling av EmbeddedArt och NjordX.

När våra projektpartners Havstens Fiskelag AB och Väderö Fisk AB utesluter de oroväckande mycket fiskeredskap som har gått förlorade. Vi läste även en artikel (2) om företaget 8+ Fjordar som under våren 2021 drar upp cirka 450 spökfiskande hummertinor.

Vi vill förenkla letandet för företag och privatpersoner som fiskar. I HittaMig2 projektet utvecklar tre olika lösningar av sändare/transponder som passar för olika fall och frekvenser. Sändarna är gjorda av EmbeddedArt AB, NjordX, RISE och DeepVision AB. För vår utveckling av ekolod har vi hjälpt vår projektpartner Garmin.

Bild: Visualiseringsbild från EmbeddedArt hur man kan lokalisera förlorade fiskeredskap.

”Just nu fortgår utvecklingen med testare av akustiska egenskaper med flera olika ingjutningsmassor för transponder som har 'rätt' mekaniska egenskaper och mest lämpliga akustiska egenskaper” säger projektdeltagare Uffe Långström från DeepVision.

Att det kanske finns tusentals tinor kvar på havets botten, visar klart att våra tankar kring att förse redskapen med en sändare ligger helt rätt i tiden. Förlorar man flötet vid ytan genom att linan skärs av så kan man lätt hitta tinan igen med hjälp av vår sändare.

Redskap som ligger på havets botten är ett hot för det marina livet. Däggdjur, fåglar och fiskar kan fastna i redskapen och drunkna eller svälta ihjäl, så kallat spökfiske. Förlorade fiskeredskap fortsätter inte bara att spökfiska under mycket lång tid utan föroreningar även den marina miljön som bidrar till utsläpp av mikroplaster. Vi hoppas att ni vill följa vårt projekt HittaMig2 i utvecklingen framåt.

Följ oss LinkedIn och på MyNewsdesk för att hålla er uppdaterade.

Projektet Hitta Mig2 är finansierat av Vinnova.