Årets hetaste kock är utsedd

Årets hetaste kock är utsedd

Det är sjätte året i rad som Arvid Nordquist HAB arrangerar matlagningstävlingen Hottest Chef Contest. Årets tävlingsuppdrag var att skapa en medelhavsinspirerad varmrätt med två sorter TABASCO® Brand Pepper Sauce. William Westlund från Dackeskolan vann årets upplaga som igår avgjordes på Måltidens hus i Grythyttan.

Fem duktiga finalister gjorde upp om vinnartiteln på Måltidens hus i Grythyttan och William Westlund, sistaårsstudent på Dackeskolan,var den som imponerade mest på juryn och tog hem segern i den
populära tävlingen. Vinnarrätten blev: Mörbräserad kalvkind med Original TABASCO® Brand Pepper Sauce och tomat, krämig polenta, bakade steklökar och tomater samt friterade kaprisbär och gremolataolja.

Juryns motivering löd: "Bra tolkning av tävlingsuppgiften med rätt råvaruval och proffsigt hantverk. Det var en snygg presentation och en rätt där TABASCO® Brand Pepper Sauce lyfts fram på rätt sätt."

- Sistaårsstudenterna från Sveriges Hotell- och restaurangskolor fortsätter att imponera med kreativa och välsmakande rätter. Finalisternas bidrag har hållit en genomgående hög kvalité och konkurrensen har liksom tidigare år varit hård, säger Annica Karlsson, TABASCO® Development Chef.

Med framgångsreceptet tog William hem förstapriset som är en utbildningsresa till Avery Island i USA, TABASCO® Brand Pepper Sauce ursprung. I vinsten ingick även ett set med tre franska klassiska kockknivar samt en elegant, handgjord sauteuse.

På andraplats kom Emil Sjöberg från Nyköping Strand Utbildningscentrum och tredjepriset gick till Emil Bergström från Dackeskolan.

TABASCO® is a registered trademark for sauces and other goods and services; TABASCO, the TABASCO bottle design and label designs are the exclusive property of and licensed by McIlhenny Company, Avery Island, Louisiana, USA 70513. www.TABASCO.com