Kikkoman lanserar ekologisk soja och glutenfri teriyakimarinad

Kikkoman lanserar nu en certifierad ekologisk soja och en glutenfri teriyakimarinad. Den ekologiska sojan är som den traditionella tillverkad på fyra ingredienser och har en fyllig arom, len smak och nedtonad sälta. Den nya glutenfria och smakrika teriyakimarinaden har en mild, balanserad sötma och passar perfekt till exempelvis kött, fisk och grönsaker.

– Vi är stolta att kunna erbjuda en soja till de som vill äta ekologiskt men som söker en fyllig smakupplevelse. Sojan innehåller endast ekologiskt vete, ekologiska sojabönor, salt samt vatten och passar perfekt som tillredning i mat men även till marinader och dressing. Kikkomans produkter genomgår en lång bryggningsprocess för att säkerhetsställa att vi erbjuder sojor och marinader av högsta kvalitet, säger Wilhelm Biörck, Produktchef på
Arvid Nordquist.

Kikkomans ekologiska soja är kvalitets testad och ekologiskt certifierad av Europeiska kommissionen för ekologiskt jordbruk. Certifieringen innebär att flaskan är märkt med EU’s Organic logo så att kunden lättare kan hitta den i butikshyllorna.

Tillsammans med den ekologiska sojan lanseras även en glutenfri teriyakimarinad. Terikayimarinaden har sedan länge haft många användningsområden i köket. Med mild sötma är den perfekt att marinera allt från kyckling till fisk, men även färska grönsaker, tofu och svamp.

– Teriyaki har ett stort användningsområde i människors matlagning med dess goda sötma. Kikkoman startade trenden med teriyaki för 40 år sedan. Med detta tillskott är vi glada att kunna erbjuda en glutenfri smakhöjare så att fler människor har chansen att ta del av våra goda produkter, avslutar Wilhelm.

Teriyakimarinaden är det andra glutenfria alternativet i Kikkomans sortiment efter Tamarisojan. Den glutenfria Teriyakimarinaden innehåller 250 ml och kostar ca 43-44 kr.

Den ekologiska sojan innehåller även den 250ml och kommer kosta ca 48-49 kr. Båda produkterna kommer att finnas i butik från och med vecka 7.

Läs mer på: www.kikkoman.se samt https://ec.europa.eu/agriculture/organic/downloads/logo_sv

För mer information samt produktprover vänligen kontakta: Wilhelm Biörck, Nordisk Produktchef, tel +46-8-799 18 30, mobil +46 70 876 19 88,  wilhelm.biorck@arvidnordquist.se