Amigas - För de Peruanska kvinnornas framtid

Peru är känt för sina högkvalitativa och certifierade kaffebönor. En av anledningarna till Perus framgångar är deras fokus på utbildning. Arvid Nordquists nya produkt AMIGAS kommer från Peruanska kvinnliga kaffeodlare. På så sätt arbetar Arvid Nordquist för en minskad fattigdom och en ökad produktion av hållbart producerade bönor i Peru.

Små kaffeplantager (ca två hektar) och traditionella produktionsmetoder kännetecknar peruanskt kaffe. Trots detta är Peru idag en av de fem största producenterna av tvättade kaffebönor i världen. Kaffe är Perus främsta jordbruksexport och sammanlagt producerar landet 4.2 millioner kaffesäckar per år där varje säck innehåller ca 60kg. Det finns två huvudregioner för kaffeproduktion i Peru, den centrala och den norra regionen.

Kända för sina certifieringar och höga kvalitet är peruanska kaffebönor idag väldigt eftertraktade. Till skillnad från många andra kaffeproducerade länder är Perus kaffe skördat på sommaren och som en konsekvens kan Peru erbjuda kaffe när väldigt få andra länder kan, vilket också höjer efterfrågan på peruanskt kaffe. Med en passion för hållbarhet fokuserar Peru mycket på utbildning för att förbättra produktionen av kaffe, för både människa och miljö. En viktig del i Perus förmåga att producera certifierat kaffe är hög produktivitet och effektivitet. Peru är till exempel väldigt duktiga på att rensa bland kaffebuskarna och ersätta de gamla med nya. Att köpa certifierade bönor från Peru stämmer väl överrens med Arvid Nordquists miljöarbete och vi kan glädjande berätta att en stor del av kaffet i AMIGAS är peruanskt kaffe.

Kaffebönorna i AMIGAS, som är både ekologiska och Fairtrade-certifierade, kommer från peruanska farmer som drivs av kvinnor. Att involvera kvinnor i ekonomin och på arbetsmarknaden är en viktig del i kampen mot fattigdom. Genom att köpa AMIGAS stödjer du som konsument peruanska kvinnligare odlare och är samtidigt med och bidrar till att mer högkvalitativt kaffe, som är bra för både människa och miljö, kan odlas i Peru.