Arvid Nordquist ingår klimatpakt med Stockholms Stad

Arvid Nordquist ingår klimatpakt med Stockholms Stad

Näringslivet är en viktig del i arbetet mot ett klimatsmart Stockholm, därför ingår nu Arvid Nordquist Kafferosteri i Klimatpakten PLUS. Ett samarbete mellan Stockholms stad och företag i Stockholms region som vill gå i spetsen för fossilbränslefria organisationer.

Klimatpakten PLUS bildades 2016 och består idag av 16 stycken företag som tillsammans med Stockholms stad arbetar mot en fossilbränslefri organisation innan 2030. Med höga ambitioner att minska användningen av fossila bränslen och därmed bidra till att Stockholm når stadens klimat- och energimål. För att ett företag ska kunna få delta i Klimatpakten PLUS krävs att de delar samma vision om att bli en fossilbränslefri organisation. De krävs även att företaget bedriver ett aktivt klimatåtgärdsarbete. Det kan exempelvis innebära att företaget jobbar för att minska användningen av fossila bränslen inom transporter, el, uppvärmning eller tillverkningsprocesser, samt arbetar för att varor och tjänster som köps in ska bli fossilbränsleoberoende.

- För att Stockholm ska nå de mål som finns gällande klimat och miljöarbete, krävs det att vi som företag är med och bidrar. För oss på Arvid Nordquist har därför miljöarbetet länge varit i fokus. Vi blir under året det första fossilfria kafferosteriet Sverige och hoppas med det på att fler följer vårt spår mot både ett klimat smartare Stockholm och hela Sverige, säger Peter Dannqvist, Hållbarhetschef på Arvid Nordquist.

_______________________________________________________________________________________________

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Därför använder Arvid Nordquist, som enda kafferosteriet i Norden, 100 % hållbart certifierade bönor, kaffet rostas uteslutande på 100 % Arabicabönor och från och med Våren 2017 sker rostningen helt fossilfritt, allt för bästa smakupplevelse. För den klimatpåverkan som vi ännu inte kan komma åt i kaffets kedja klimatkompenserar företaget till 100%. I Arvid Nordquists sortiment finns även livsmedel, vin, öl och även non food-produkter. Arvid Nordquist är idag 260 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna.

Läs mer på www.arvidnordquist.se