Arvid Nordquist Kafferosteri är branschvinnare i Sustainable Brand Index 2024!

Arvid Nordquist Kafferosteri är branschvinnare i Sustainable Brand Index 2024!

Svenska konsumenter har rankat Arvid Nordquist som Sveriges mest hållbara varumärke inom dryck i Sustainable Brand Index. Det är Europas största studie om hållbarhet som baserar sig på konsumenters uppfattning om varumärkens hållbarhetsarbete.

”Idag är vi nog Sveriges gladaste kafferosteri! Jag vill rikta ett stort tack till alla våra konsumenter! Hållbarhet är ett viktigt fokus för Arvid Nordquist och denna utmärkelse ger en mängd energi att fortsätta utveckla vårt hållbarhetsarbete för att ta nya kliv framåt” säger Jenny Nilsson, Marknadsdirektör Kaffe & Te på Arvid Nordquist.

Vårt hållbarhetsarbete
Arvid Nordquist har länge haft stort fokus på miljömässig och social hållbarhet och i snart 15 år har vi arbetat aktivt för att minska vårt klimatavtryck i värdekedjan. Hållbarhetsarbetet utgår från hela kaffets värdekedja och är kopplat till FN:s globala hållbarhetsmål, Agenda 2030.

Odlingen står för den största delen av kaffets klimatpåverkan. Sedan 2014 är därför varje kaffeböna i Arvid Nordquist sortiment 100 % hållbart certifierat av Rainforest Alliance eller Fairtrade och EU-ekologiskt/KRAV. Dessa etablerade certifieringssystem har omfattande kriterier för förbättrade jordbruksmetoder, arbetsmiljö och arbetsrätt.

Sedan 2017 är kafferosteriet till 100 % fossilfritt. Allt kaffe rostas med biogas och produktionen använder enbart vind- och vattenbaserad el och energianvändning, märkt med “Bra miljöval”, vilket har minskat klimatpåverkan med 1100 ton CO2e på årsbasis, motsvarande utsläpp från sju miljoner km bilkörning.

Kaffeförpackningarna är till 100 % talloljebaserade via en ISCC-certifierad massbalanslösning, vilket har halverat klimatavtrycket jämfört med tidigare fossilbaserade förpackning.

Sedan 2011 har Arvid Nordquist mätt klimatutsläppen i hela kaffets värdekedja och arbetat aktivt för att minska dem. De utsläpp vi ännu inte kommit åt klimatkompenserar vi för till 100 %, genom skogsplanterings- och skogsbevarande projekt i kaffeodlande länder.

Fram till idag känner vi till kaffets klimatpåverkan i varje led och arbetar aktivt för att minska den. Framtidens utmaningar står för dörren, och 2025 blir vårt nya kafferosteri i Järfälla klart. Det blir Sveriges första kafferosteri i trä, utrustat med modern teknik för att minska vår påverkan. Det är otroligt inspirerande att fortsätta framåt med hållbarhetsarbetet och vi är glada att våra konsumenter ser och stödjer våra insatser" säger Erica Bertilsson, Hållbarhets- & Kommunikationsdirektör.

Om Sustainable Brand Index
SBI är Europas största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet och har genomförts årligen sedan 2011 av SB Insight i Sverige. Studien omfattar över 80500 respondenter och över 1600 varumärken i 36 olika branscher. I Sverige har ett riksrepresentativt urval av 29000 respondenter intervjuats om 432 varumärken baserat på marknadsandelar inom sin bransch.

Arvid Nordquist kaffe rostas fossilfritt i det egna rosteriet i Solna och består alltid av 100% Arabicabönor som dessutom är 100% hållbart certifierade med hänsyn till människa och miljö, allt för bästa smakupplevelse. Arvid Nordquist har en målsättning att minska miljöpåverkan i hela värdekedjan, för den påverkan som trots allt återstår klimatkompenserar företaget till 100 % genom trädplantering i kaffeodlande länder. Läs mer på www.arvidnordquist.se