Arvid Nordquist vinnare av Solna Stads Miljöpris 2013

Arvid Nordquist vinnare av Solna Stads Miljöpris 2013

Arvid Nordquist Kafferosteri prisas för sitt gedigna miljöarbete genom att tilldelas Solna stads miljöpris.

- Vi är mycket glada att vår omsorg om miljö- och människa uppmärksammas och hoppas att vi kan inspirera även andra företag, säger Erica Bertilsson, Marknadschef Arvid Nordquist Kaffe.

Juryns motivering till priset lyder: Arvid Nordquist HAB är ett familjeföretag som bedrivit ett strategiskt miljöarbete under lång tid. Företaget är genom sitt enträgna sätt att arbeta med miljö- och klimatfrågorna i alla led i verksamheten ett gott exempel för andra företag.

Arvid Nordquist verkar för att miljöhänsyn, grundläggande rättigheter och sunda arbetsförhållanden respekteras i sin produktionskedja. I det arbetet ingår ett aktivt och målstyrt miljöarbete som omfattar alla led i verksamheten. Företaget har sedan 2003 varit miljöcertifierat enligt ISO 14 001 och kvalitetscertifierat enligt ISO 22 000. 25% av produktportföljen är i dag certifierad med hänsyn till miljö- och människa, en ständigt ökande andel. Den klimatpåverkan som produktionen av Arvid Nordquist kaffe medför är beräknad hela vägen ner på artikelnivå. Och hela vägen från odling till butikshylla. Avfallsmängd, elförbrukning och koldioxidutsläpp per kg producerat kaffe minskar. För den klimatpåverkan som fortfarande återstår klimatkompenserar företaget genom trädplantering i underutvecklade områden i kaffeodlande länder. Ett initiativ som förutom sin klimateffekt ger arbetstillfällen och ytterligare inkomstmöjligheter för fattiga bönder. 32% av inköpt kaffevolym är i dag certifierad med hänsyn till miljö och människa, med det är man ledande i Sverige.

- För Arvid Nordquist har det alltid varit centralt hur våra konsumenter upplever smaken på våra produkter. Men smakupplevelsen är idag inte begränsad till det vi känner på tungan eller dofter. Mer än någonsin äter vi med vårt samvete, vilket gör att omsorgsfullt producerad och levererad mat smakar bättre, fortsätter Erica Bertilsson.

Solna Stads Miljöpris ges till ett företag/person/organisation/förening som gjort en betydelsefull insats inom miljöområdet och delas ut den 11 december i Fjärilshuset i Solna.

För mer information, kontakta gärna:
Erica Bertilsson, Marknadschef Arvid Nordquist kaffe, tel. 08 799 18 80, 0708 761 880, erica.bertilsson@arvidnordquist.se