Nu har Nordens första social supermarket öppnat.

Nu har Matmissionen i Rågsved slagit upp sina dörrar - en matbutik som minskar matsvinnet genom att sälja varor med bland annat nära bäst-före-datum och underlättar för personer som lever i ekonomisk utsatthet genom att erbjuda låga priser. Dessutom skapar butiken arbetstillfällen för personer som idag står utanför arbetsmarknaden. Butiken är resultatet av ett samarbete mellan bland annat Stockholms Stadsmission, Axfood och Arvid Nordquist.

Matmissionen är Nordens första sociala matbutik och ligger i centrala Rågsved. Butiken har som mål att tillvarata över 200 ton överskottsmat under 2016. Produkterna i butiken kommer att vara sådana som är nära eller som precis har passerat nära bäst-före-datum, eller av annan orsak inte möjliga att sälja i en vanlig butik. Matmissionen har öppet för alla men kommer att erbjuda medlemskap till människor som lever i ekonomisk utsatthet, vilket innebär att medlemmar kommer att få handla mat till en tredjedel av vanligt butikspris. Under första året kommer även 20 personer som idag står utanför arbetsmarknaden att erbjudas arbetsträning i butiken. Förutom att butiken i sig är en social satsning kommer eventuella intäkter från butiken gå till att vidareutveckla Stockholms Stadsmissionens arbete med arbetsintegration och matsvinn.

– För oss är Matmissionen en dröm som går i uppfyllelse, under ett och samma tak kan vi minska utsatthet och öka egenmakt genom att förse ekonomiskt utsatta familjer med prisvärda varor samtidigt som skapar vi arbetstillfällen för dem som idag som står helt utanför arbetslivet, säger Marika Markovits, direktor Stockholms Stadsmission. Butiken är ett pilotprojekt som etableras i ett samarbete mellan Stockholms Stadsmission, Axfood (Willys och Hemköp) och livsmedelsleverantörer som Arvid Nordquist m.fl. Stockholms Stadsmission äger och står för driften av butiken och Axfood är medgrundare samt bistår med livsmedel, finansiering och kunskap. Arvid Nordquist är en av de leverantörer som bidrar finansiellt och med varor.

– Arvid Nordquist har funnits och verkat i Stockholm i 131 år och hållbarhetsfrågor är viktiga för vårt företag. Det var därför självklart för oss att medverka till att Matmissionen skulle bli verklighet, säger Peter Dannqvist, Hållbarhetschef på Arvid Nordquist.

Adress:

Matmissionen, Bjursätragatan 55, 124 63 Bandhagen, (T-bana Rågsved) Telefon: 08-68 42 3409

För att läsa mer om hur man ansöker om medlemskap i Matmissionen eller bidrar med livsmedelsgåvor, se http://stadsmissionen.se/Omoss/Vara-verksamheter/Sociala-foretag/Social-Supermarket/ Om Stockholms Stadsmission Stockholms Stadsmission är en ideell förening, fristående från stat, kommun och kyrka som samarbetar med kommun, landsting och andra ideella organisationer. Stockholms Stadsmission bedriver verksamheter för människor i hemlöshet och missbruk, barn, ungdomar och äldre. Stockholms Stadsmission bedriver också skolverksamhet och sociala företag. Arbetet utförs av anställd personal och volontärer. Verksamheten finansieras med gåvomedel från enskilda givare, företag, församlingar, fonder och stiftelser, bidrag från stat, kommun och landsting och intäkter från egen affärsverksamhet. Läs mer på Stadsmissionen.se.

Arvid Nordquist – Stor smak. Ännu större eftersmak

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan 1884 har tagit världens smaker till marknader i Norden, genom starka internationella varumärken och sitt eget lokalrostade kaffe. Smakupplevelsen har alltid varit central för Arvid Nordquist, både smaken och eftersmaken. Omsorgsfullt producerad och levererad mat och dryck smakar helt enkelt bättre. Därför erbjuder Arvid Nordquist, som enda kafferosteri i Norden, uteslutande 100% hållbart certifierat kaffe, allt för bästa smakupplevelse. Arvid Nordquist har som målsättning att minska miljöpåverkan i hela värdekedjan, för den påverkan som trots allt återstår i kaffets kedja klimatkompenserar företaget till 100 % genom trädplantering i kaffeodlande länder.

Läs mer på www.arvidnordquist.se