Wilhelm Nordquist, Ny Inköpsdirektör f.o.m 1/1-2019

Ny Inköpsdirektör Arvid Nordquist

Wilhelm Nordquist tillträder den första januari 2019 som Inköpsdirektör för råkaffe på Arvid Nordquist HAB. Wilhelm har arbetat flera år på Arvid Nordquists inköpsavdelning och efterträder Philippe Barreca som fortsätter som Senior Advisor inom företaget. Wilhelm Nordquist är fjärde generationen i ägarfamiljen. Arvid Nordquist HAB med 134 års verksamhet har de senaste åren upplevt sin starkaste tillväxt i modern tid, inte minst för sitt kaffe som är näst största varumärke inom dagligvaruhandeln med 22,5% marknadsandel1.

- Det ska bli fantastiskt kul att få fortsätta arbetet med att bibehålla den höga bönkvaliteten som alltid varit vårt signum. Våra höga hållbarhetskrav gör dessutom inköpsavdelningens arbete extra utmanande och inspirerande, säger Wilhelm Nordquist.

Arvid Nordquist kaffe är ensamma i Norden med att uteslutande rosta bönor som är tredjepartscertifierade med avseende på miljö och arbetsvillkor2 och dessutom ensamma i Sverige om att vara ett helt fossilfritt rosteri.

- Vi värnar om långsiktiga relationer och avtal direkt med kaffeodlarna. Det i kombination med omfattande krav och kontroll av kvalitet, miljöhänsyn och arbetsvillkor garanterar så långt det är möjligt att vårt kaffe odlas under de bästa förutsättningar. Men också att vi säkrar framtida tillgång, fortsätter Wilhelm Nordquist.

Phillippe Barreca har arbetat 28 år inom Arvid Nordquist och kommer att fortsätta som Senior Advisor och fokusera på viktiga utvecklingsprojekt för företaget.

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag och omsätter ca 3 miljarder SEK och har 260 medarbetare i Norden. Förutom sitt eget kaffe ansvarar företaget för försäljning, marknadsföring och distribution av en rad stora internationella varumärken så som Hipp barnmat, Sun Maid russin, Kelloggs, Pringles, Kikkoman, Tabasco, Ariel mfl samt en bred vinportfölj med bland annat Bollinger och KWV.

1) Enligt AC Nielsen rullande 6 månaders data, rapporteringsperiod vecka 32, 2018.

2)Arvid Nordquist rostar uteslutande kaffe som är certifierat av antingen Fairtrade, UTZ certified eller Rainforest Alliance samt har en stor andel ekologist certifierat kaffe. Varumärket är marknadsledande inom det ekologiska kaffesegmentet inom dagligvaruhandeln.

För mer information:För mer information, kontakta: Erica Bertilsson, Kommunikationsdirektör Arvid Nordquist, erica.bertilsson@arvidnordquist.se tel. +46 (0)8 799 18 80, +46(0)708 761 880.

Arvid Nordquist – Stor smak. Ännu större eftersmak

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan 1884 har tagit världens smaker till marknader i Norden, genom starka internationella varumärken och sitt eget lokalrostade kaffe. Smakupplevelsen har alltid varit central för Arvid Nordquist, både smaken och eftersmaken. Omsorgsfullt producerad och levererad mat och dryck smakar helt enkelt bättre. Därför erbjuder Arvid Nordquist, som enda kafferosteri i Norden, uteslutande 100% hållbart certifierat kaffe, allt för bästa smakupplevelse. Arvid Nordquist har som målsättning att minska miljöpåverkan i hela värdekedjan, för den påverkan som trots allt återstår i kaffets kedja klimatkompenserar företaget till 100 % genom trädplantering i kaffeodlande länder.

Läs mer på www.arvidnordquist.se