Avspärrningar runt Arvid Nordquist Kafferosteri

Avspärrningar runt Arvid Nordquist Kafferosteri

Solna 2022-10-03

Under måndag eftermiddag spärrades området runt Arvid Nordquists kafferosteri i Solna av. Anledningen var säkerhetsåtgärder när en behållare innehållande befarat bekämpningsmedel hittats i en råkaffecontainer.

Enligt informationen på behållaren innehöll den en gas som används som desinfektion vid rengöring av containrar för att förhindra spridning av smitta. Enligt rekommendation från giftinformationscentralen kontaktades räddningstjänsten som spärrade av området runt kafferosteriet under tiden behållaren omhändertogs. Avspärrningarna är nu borttagna och inget gasutsläpp har kunnat uppmätas. Det befarade ämnet heter Fosfin och är en vanlig gas som används för att eliminera skadeinsekter i bland annat spannmål, kaffe och kakao. Ämnet har som fördel att det är luktfritt och inte lämnar efter sig några bekämpningsmedelsrester. Efter användning ska container vädras ut och kan sedan användas säkert. Två personer var i kontakt med containern och kontrolleras av sjukvården men mår bra. Arvid Nordquist avvaktar information om behållaren innehöll någon kvarvarande gas.

För mer information kontakta:
Hållbarhets- & kommunikationsdirektör
erica.bertilsson@arvidnordquist.se

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan 1884 har tagit världens smaker till marknader i Norden, genom starka internationella varumärken och sitt eget lokalrostade kaffe. Smakupplevelsen har alltid varit central för Arvid Nordquist, både smaken och eftersmaken. Omsorgsfullt producerad och levererad mat och dryck smakar helt enkelt bättre. Därför erbjuder Arvid Nordquist, som enda kafferosteri i Norden, uteslutande 100% hållbart certifierat kaffe, allt för bästa smakupplevelse. Arvid Nordquist har som målsättning att minska miljöpåverkan i hela värdekedjan, för den påverkan som trots allt återstår i kaffets kedja klimatkompenserar företaget till 100 % genom trädplantering i kaffeodlande länder.

Läs mer på www.arvidnordquist.se