Tedrickandet ökar!

Och mest ökar frukt-, ört- och gröna teer, enligt Euromonitor. Den globala försäljningen av te har stigit under flera år. Bara i USA har teförsäljningen vuxit med hela 30 % de senaste fem åren och det blir allt vanligare med en tesalong vid sidan av alla coffee shops på den amerikanska marknaden. Sverige följer den internationella trenden men dock på en mer blygsam nivå där försäljningsvolymen i dagligvaruhandeln ökade med 2 % under 2014.

Tehyllan i matbutikerna erbjuder ett allt bredare sortiment av spännande produkter. Det pågår en förflyttning från lösviktste till ett allt större användande av tepåsar. Variationen har ökat och allt fler premiumprodukter ges nu plats på hyllorna. Det är naturligtvis ett resultat av att den svenska konsumenten har blivit både modigare och kräsnare och vill hitta sitt favoritte både beträffande smak som situation samtidigt som det ska vara enkelt och bekvämt att brygga sitt te. Allt fler efterfrågar gröna teer med antioxidanter eller örtteer utan tein, teets motsvarighet till koffein. Teblandningar med frukter och kryddor får allt större utrymme och många tedrickare har olika produkter för morgon och kväll. Earl Grey och English breakfast-sortimenten får stryka på foten.

Nytt i tehyllan 2015 är Arvid Nordquists sortiment av full leaf teer från ”The Golden Valley of Ceylon”. Sju artiklar innehållande svarta-, gröna- och örtteer med naturliga örter och kryddor. Några också med fruktinslag. Alla packade i vackra boxar som till och med kan lämpa sig som presentförpackning.

- Min personliga favorit är Passion Lemon, säger Erica Bertilsson Marknadschef på Arvid Nordquist som tillsammans med sina kollegor tagit fram sortimentet. Den har en trevlig sötma som man förnimmer först efter varje sipp från koppen. Det gör att man bara vill dricka mer, säger Erica och ler.

Allt större andel av teerna i hyllan är numera ekologiska eller Fairtrade-märkta. Te plockas framförallt i låglöneländer med svag arbetslagstiftning. Det finns därför anledning att välja produkter med märkningar som visar att hänsyn tagits till människa och miljö under tillverkningen. Ta dig en sväng förbi tehyllan vid nästa besök i matvarubutiken, även du som brukar köpa te i lösvikt. Nu finns mycket mer att botanisera bland än för bara något år sedan.

Fotnot: Arvid Nordquists tesortiment är Fairtrade-certifierat och kostar 46-53 kr per förpackning (16 påsar á 2 gr).

För mer information:
Erica Bertilsson, Marknadschef Arvid Nordquist Kaffe, tel. 0708 761 880, erica.bertilsson@arvidnordquist.se