Ett av systembolagets mest sålda vin byter årgång och design

Ett av systembolagets mest sålda vin byter årgång och design

Ett av systembolagets mest sålda och folkkära vin Roodeberg byter nu årgång till 2009, på både box och flaska. Det är ingen hemlighet att klimatförhållandena i Sydafrika år 2009 var mycket gynsamma för vinporduktionen och det märks då både flaska och box nu har en ännu elegantare stil än tidigare. I samband med detta så byts även designen ut på bägge produkterna.

Med årgång 2009 manifesteras utvecklingsarbetet för Roodeberg under nye chefsvinmakare Richard Rowe och hans team på ett tydligt sätt – man har medvetet arbetat för att samtidigt som man bevarar Roodebergs egna stil ge det en modernare och mera elegant karaktär.
–We have continued our fine tuning of the wine to make it cleaner and with more finess than previously. This work includes to reduce the amount of Merlot which I don’t think shows its best sides in South Africa and instead increase the Shiraz that is becoming available from the cooler vineyards close to the coast. We have also slightly reduced the use of oak but instead chosen more high quality French oak that contributes to the elegance in the wine, säger Richard Rowe.

Sedan är det ingen hemlighet att 2009 generellt är en betydligt bättre årgång än den litet knepiga 2008. Att 2009 efter Sydafrikanska förhållanden dessutom var väldigt svalt accentuerar ytterligare den elegantare stil som vinmakaren eftersträvar.

I samband med årgångsbytet får Roodeberg också en ny, sobrare förpackningsdesign som starkare knyter an till dess andliga hem, KWV’s magnifika La Concorde i Paarl.

Roodeberg 2009
Land: Sydafrika
Producent: KWV
Druvor: Cabernet sauvignon, shiraz och merlot.
Karaktär: Mörk röd färg. Fruktig, generös doft med kryddiga toner. Smakrikt med nyanserad karaktär. Packad med frukt från mörka bär, tydlig syra och tanninstruktur med kryddiga inslag och lång eftersmak.
Passar till: de smakrikare och kraftigare rätterna av nöt och vilt, gärna en mustig gryta eller grillat, men också till en medelstark bit ost.
Artikelnummer: 7451
Pris flaska 75cl: 87 kr