Fuller´s & Friends Kaffekultur

Nyhet -

Fuller’s samarbetar med Arvid Nordquist Kafferosteri – lanserar Fuller’s & Friends Kaffekultur

Det brittiska bryggeriet Fuller’s har tillsammans med Arvid Nordquist Kafferosteri under 2019 arbetat fram en helt ny öl, inspirerad av svenska kaffekultur. Reslutatet är en fyllig ale i klassisk brittisk stil, tonerna av rostat kaffe och mörk choklad kommer från Arvid Nordquist ORO Espresso.

Fuller’s & Friends Kaffekultur är ett unikt samarbete mellan Henry Kirk från Fuller’s och hans innovationsteam tillsammans med Wilhelm Nordquist, inköpsdirektör för Arvid Nordquist Kaffe. Under 2019 har man tillsammans experimenterat med olika ölstilar och kaffebönor allt för att få fram det bästa av två världar; en klassisk brittisk ale från Fuller’s med svenskt kaffe från Arvid Nordquist.

-I valet av kaffebönor var det viktigt att hitta en smaktyp som inte tog över men heller inte försvann i ölets fyllighet och beska. Vi provade ett par olika och valet föll på ORO Espresso som är kraftfull och intensiv i sin smak och har toner av bitter choklad, ett perfekt komplement till den fylliga alen, berättar Wilhelm Nordquist Purchasing Director för Arvid Nordquist Kaffe.

Basen för Kaffekultur är Fuller’s berömda öl 1845, som togs fram 1995 för att fira Fuller’s 150-årsjubileum, under mognadsprocessen adderas sedan kaffebönorna ORO Espresso vilket ger kaffekaraktären. Smakmässigt är Fuller´s & Friends Kaffekultur en fyllig ale med maltiga toner av bröd, choklad, torkad frukt och toffee. Espressobönorna ger en tydlig beska och angenäma toner av rostat kaffe och mörk choklad.

Fuller´s & Friends Kaffekultur kommer lanseras i limiterad utgåva vecka 11 på The Bishop's Arms. Ölet kommer sedan lanseras för övriga öl-pubar i Sverige efter vecka 13.

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. I Arvid Nordquists portfölj finns även vårt egenrostade kaffe, livsmedel och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag 286 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer på www.arvidnordquist.se