Guld för London Pride på Stockholm Beer & Whiskyfestival

Guld för London Pride på Stockholm Beer & Whiskyfestival

Tävlingen Stockholm Beer & Whisky har år efter år blivit en allt mer populär tävling och i år har man hög internationell status då Festivalens Bästa Öl rankats som tvåa, efter The Great American Festival i London som har cirka 5 000 tävlande öl. Under tävlingen fanns cirka 1 500 öl anmälda till de 14 kategorierna och de olika ölen provades under festivalens inledande vecka, följt av finalprovningen den 2 oktober.

- Att vinna guld för Speciell Ale är otroligt roligt men också ett kvitto på att London Pride är en uppskattad öl i Sverige. London Pride har vunnit tävlingar förut men det är alltid kul att få pris på den svenska marknaden, som också är den viktigaste marknaden för Fuller’s utanför England, säger Alexander Jerräng, Nordic Brand Manager för Fuller’s.

En klassisk brittisk ale

Fuller’s London Pride är en klassisk brittiskt ale med en stor doft med aromatisk humlekaraktär. Smaken är rik och fyllig med en maltig bas och aromatiska humletoner, balanserad beska och en lång eftersmak. Vid tillverkningen används endast bryggeriets egna utvalda jäst och man använder främst pale-, crystal malt och råfrukt tillsammans med humlesorterna Challenger, Northdown och Target. London Pride har, utöver Guld i Stockholm Beer & Whisky, fått flera utmärkelser, bland annat CAMRA Champion Beer of Britain, och Supreme Champion vid internationella Beer & Cider Competition. Det är också den mest sålda ölen på Cask (Real ale, dvs färsköl), runtom på Londons pubar.

Hur tävlingen går till

Fuller’s London Pride tävlade bland flasköl som bedömdes, samma vecka som festivalen startade, i kategorin Speciell ale. De 15 domarna (inklusive huvuddomaren) delades in i tre grupper och provade ölen i en tyst blindprovning. De fick endast information om vilken kategori som provades samt vad som kännetecknar just den kategorin. Ölet poängsattes på en sexgradig skala och de tre bästa från varje grupp gick vidare till final. Finalölen provades i sin tur av alla 15 domare där de nio ölen rangordnades. Sedan räknades rangordningarna samman och de tre medaljörerna i kategorin utseddes.

Tävlingskriterier

För att få delta i tävlingen behöver ölet finnas tillgänglig på Stockholm Beer & Whisky Festival och tävlingen utgår från Ratebeers klassindelningar.Under kategorin Speciell ale tävlade Barley wine, Premium Bitter/ESB, Old Ale, English strong ale, Scotch ale och American strong ale. Man får heller inte tävla med en öl på både flaska och fat.

För mer information kontakta

Cecilia Wellenius, Marknadschef, cecilia.wellenius@arvidnordquist.se, 08-799 18 00

Alexander Jerräng, Nordic Brand Manager Fuller’s, Alexander.jerrang@arvidnordquist.se, 08-799 18 00

För varuprover, kontakta