Lanseras idag - Fuller's Vintage Ale årgång 2010

Lanseras idag - Fuller's Vintage Ale årgång 2010

Traditionsenligt lanseras idag en av de mest efterlängtade ale-nyheterna, nämligen Fuller’s Vintage Ale 2010. En årgångsale som endast finns i en begränsad, numrerad upplaga och den kan självklart lagras.

Fuller’s Vintage Ale 2010 lämpar sig för många års lagring och är extra intressant för ölprovare och samlare. Produktionen varierar från år till år men 2010 produceras endast 130 000 flaskor och 6000 utav dem finns att köpa på Systembolaget.

Vintage Ale har en mörkt bärnstensfärgad färg och stor kryddig doft av humle med inslag av frukt och knäckiga toner. Smaken är fyllig, maltig med inslag av frukt och russin med en matchande beska.

Detta gör att Fuller’s Vintage Ale 2010 passar bra till mustiga köttgrytor och vilt, gärna med något sött-fruktigt tillbehör. Den är även utmärkt till ostar och att bara njuta som den är!

Fuller’s Vintage Ale 2010 är framställt på bryggeriets bästa Pale Ale malt, en kvalitet från vårskörden som kallas ”Tipple”, och är som all ale överjäst. Vid buteljering tillsattes lite extra jäst, varför en andra jäsning skett i flaskan. Detta bidrar till en högre alkoholhalt, fylligare och mer komplex smak samt förutsättningar för fortsatt mognad på flaskan. Humlen består av Golding och Fuggle, samt torrhumling av Golding och Target.

Fuller´s Vintage Ale 2010
Land: Storbritannien
Producent: Fuller Smith & Turner
Alkohol: 8,5 %
Artnr: 11785
Pris: 59 kr
Lansering: 1 december 2010 (tillfälligt sortiment) 6000 flaskor

För mer information kontakta Jörn Ek
jorn.ek@arvidnordquist.se

Om Fuller’s Smith & Turner
Londons enda traditionella familjeägda bryggeri beläget i Chiswick, västra London, där man bryggt öl sedan 1600-talet.  År 1849 köptes det av familjerna Fuller, Smith & Turner som driver det än idag. Företaget driver även 362 pubar och exklusiva hotell i London.

Man brygger uteslutande klassisk engelsk ale av högsta kvalitet. Man utvecklar ständigt konceptet ale och har fått många priser i tävlingssammanhang. Firmans mest kända produkt,  London Pride, är idag Storbritanniens mest sålda ale på fat i pubar och barer.