Noggrant utvald Pinot Noir från Nya Zeeland

Noggrant utvald Pinot Noir från Nya Zeeland

ARA ligger allra längst till väster i Marlborough, på en högplatå i Waihopaidalen. Här är klimatet ännu ett snäpp svalare än närmare kusten men framförallt är temperaturväxlingarna mellan dag och natt större vilket i hög grad gynnar utvecklingen av intensiva aromer hos druvorna. ARA är uthållighetscertifierade och detta tänkande präglar allt man gör, från ren resurshushållning till att vineriet och alla kringanläggningar är byggda för att smälta in i omgivningen, de är i allt väsentligt byggda av lokalt material. På egendomen har man anlagt en konstgjord sjö, både som vattenreservoar och för att den har en gynnsam inverkan på mikroklimat och djurliv. Gissa vad sjön heter? Lake Pinot, givetvis! Ett av egendomens hjärteprojekt är återetablering av den hotade Nya Zeeländska falken Karearea (vi tror att möjligen fått namn efter sitt läte…). Vattenreservoaren kommer dessutom till nytta när man på ”chablissätt” frostskyddar vingårdarna med sprinklers som automatiskt startar när temperaturen närmar sig nollan.

Man arbetar väldigt konsekvent med att utnyttja de varierande mikroklimat som finns i vingårdarna – man arbetar faktiskt med 200 ”micro parcells”, så vinmakaren Jeff Clarke har många nyanser på sin palett. Select Blocks är ett urval av de bästa av dessa små jordplättar och skillnaden mot firmans standardviner är mer koncentration, aromintensitet och struktur. Select Blocks är goda att dricka unga men har definitivt substans för upp till tio års lagring. Denna Pinot har också fått litet mer ek än standardcuvéen, tio månader på uteslutande fransk ek.

Jeff Clarke är från början australiensare men har sedan 1993 spelat en av huvudrollerna i den nya zeeländska vinrevolutionen med bland annat 16 år som chefsvinmakare på Montana. Den ansedde brittiske vinskribenten Tim Atkins har rankat honom på sin tio-i-topplista över världens bästa vinmakare. Jeffs vinmakning kan beskrivas som klart gamla världeninspirerad men med en del avantgardistiska inslag.

Passar till: Kallskuret kött, grillad fisk med rödvinssås eller vällagat fläskkött.

Pris:149kr

Volym: 750 ml