Ny toppårgång av Bolla Le Poiane – Sveriges snabbast ökande Valpolicella!

Ny toppårgång av Bolla Le Poiane – Sveriges snabbast ökande Valpolicella!

Vi Svenskar tycks ha en alldeles särskild förkärlek för vinerna från Valpolicella, inte minst har de fylliga och runda varianterna Amarone och Ripasso fallit oss på läppen. Segmentet är ett av de med starkast tillväxt på Systembolaget och allra snabbast växer Bolla Le Poiane Ripasso som nu kommer i ny årgång, fina 2009.

Valpolicellasegmentet växte med hela 15,6% under första kvartalet 2011 – något som ska ställas i relation till att Systembolagets totala vinförsäljning faktiskt minskade med 1,3% under perioden. Bolla Le Poiane Ripasso ökade med hela 51,2%!
— Det är givetvis väldigt glädjande med en sådan utveckling och verkligen ett kvitto på att konsumenterna gillar produkten. Den snabba ökningen kan i hög grad förklaras av den kvalitetsutveckling som vinet haft under de senaste åren. De svenska konsumenterna är både kunniga och medvetna och reagerar snabbt på förändringar hos ett vin, Säger Kajsa Ekman, produktchef för Bolla på Arvid Nordquist HAB.

Bolla är en av de klassiska firmorna i Valpolicella och grundades 1883 av restaurangägaren Abele Bolla. Han tyckte helt enkelt inte att områdets viner då svarade upp mot de kvalitetskrav han ställde och bestämde sig för att göra bättre själv. Firman blev både framgångsrik och innovativ, man var till exempel den första firma som buteljerade Amarone för kommersiell försäljning. För knappt tre år sedan köptes familjeföretaget upp av Gruppo Italiano Vini, GIV, som är Italiens största vinföretag och känt för att gå in som mycket aktiva ägare som investerar stort i att utveckla sina förvärv , dock alltid med stor respekt för respektive vinhus identitet.

Det är detta medvetna utvecklings-och förädlingsarbete som resulterat i framgångarna i Sverige som seglat upp som en betydande exportmarknad. Redan i årgång 2008 kunde man se vissa resultat men det är i och med den 2009:a som nu lanseras man fullt ut skördar frukten av sina ansträngningar – det är helt enkelt det första vin som det nya teamet gjort från grunden. Vinet har en härlig koncentration och de typiska ripassotonerna av torkad frukt.

Bolla Le Poiane Ripasso 2009
Land: Italien
Producent: Bolla
Druvor: Corvina, Rondinella, & Molinara
Karaktär: Rubinröd färg. Kryddig doft med inslag av fat, körsbär, viol, nejlika och mörk choklad. Medelfylligt med elegant frukt och inslag av fat, körsbär, örter, lakrits och mörk choklad
Passar till: Smakrika rätter av nöt och vilt, gärna grillat samt till vällagrade ostar, gärna en bit god parmesan.
Artikelnummer: 22320

Jörn Ek, Informationschef Arvid Nordquist HAB