Poängtunga cru-viner från Giovanni Rosso med lansering i juni

Poängtunga cru-viner från Giovanni Rosso med lansering i juni

Giovanni Rosso äger flera cru-vingårdar omkring Serralunga d’Alba. Många har lång historia från början av 1900-talet, bland annat den omtalade toppvingården Vigna Rionda. Vinhuset fokuserar främst på druvan Nebbiolo. I juni lanseras två poängtunga viner Giovanni Rosso Barolo Serra 2015 (97 poäng i Wine Enthusiast) och Giovanni Rosso Baraolo Vigna Rionda 2016 (100 poäng i Wine Enthusiast). Till hösten kommer även en 100% Nebbiolo-box från producenten att lanseras i det fasta sortimentet.

På den svenska marknaden kanske den italienska vinproducenten Giovanni Rosso är lite av en doldis men faktum är att det familjeägda företaget har odlat och producerat vin i Piemonte sedan 1890-talet. Majoriteten av deras vingårdar ligger i området Serralunga d’Alba men de har också en vingård i Etna. I området Serralunga d’Alba ägs totalt tio vingårdar, tre av dessa är cru-lägen och inkluderar vingården Vigna Rionda, klassat som ett av de bästa lägena i Barolo.

Sedan starten har filosofin varit att varje vin ska vara en spegling av sin terroir. Därför odlas druvorna så ekologiskt som möjligt samtidigt som både arbetet i vingården och skörden sker för hand. Jordmån, altitud och solexponering varierar mellan vingårdarna och det finns en stor respekt för dess olikheter tillsammans med förutsättningarna för årsvariationer när arbetet i vingården görs. Eftersom de vill att vinerna ska spela sin terroir och de olika lägena få tala sitt språk är arbetet i vineriet i mångt och mycket detsamma.

Den stora passionen som Giovanni Rosso har för just Nebbiolodruvan har lett till många fina utmärkelser genom åren, bland annat av Wine Spectator, Gambero Rosso och Robert Parker.

I juni släpps två viner från Giovanni Rosso, först ut är Barolo Vigna Rionda 2016 där 36 flaskor finns tillgängligt i webblanseringen den 4 juni. Den 23 juni släpps sedan 360 flaskor av Barolo Serra 2015 i det tillfälliga sortimentet.

Giovanni Rosso Barolo Vigna Rionda 2016, webblansering 4 juni, 36 flaskor, nr 90195, 2299 kr

Giovanni Rosso Barolo Vigna Rionda kommer från vingården med samma namn, Vigna Rionda är kronjuvelen hos Giovanni Rosso och förvärvades 1934. I det som räknas som ett av Piemontes topplägen finns äldre rankor som används till just Barolo Vigna Rionda men det finns även en andel återplanterade rankor. Återplanteringen är ett arbete som pågått sedan 2011 och görs genom att klona ett urval av de ursprungliga stockarna. Områdets unika egenskaper visade sig direkt och trots sin unga ålder visade druvorna stor potential från start. Druvorna från de unga rankorna används idag till Langhe Nebbiolo i väntan på att de ska växa till sig. Eftersom skörden är så pass liten Barolo Vigna Rionda endast när druvorna visar tecken på ett riktigt bra år. Endast 1800 flaskor produceras.

Vinet har dofter av viol och rosor, bär och tryffel. Smaken är generös, fyllig och mjuk men ett elegant avslut. Frukten är intensiv med utvecklade tanniner.

Giovanni Rosso Barolo Vigna Rionda fick nyligen 100 poäng i Wine Enthusiast.

Giovanni Rosso Barolo Serra 2015, tillfällig lansering 23 juni, 360 flaskor, nr 92300, 459 kr

Giovanni Rosso Barolo Serra är ett av husets cru-viner och kommer från vingården Serra i Serralunga d’Alba. Vingården har funnits i familjens ägo sedan 1906 och omplantering av stockarna har sett i tre etapper, 1984, 1996 och senaste omplanteringen 2003. Jordmånen i vingården består av mycket kalksten och har en brant lutning där solen når druvorna högst upp nästan hela dagen. Serra är en relativt liten plot på en hektar och årsproduktionen av Barolo Serra ligger på 5800 flaskor.

På näsan är vinet livligt och krafftfullt med toner av bär, kaffe, lakrits, viol och mynta. Smaken är kraftfull, saftig och strukturerad med tydliga tanniner och ett långt avslut.

Giovanni Rosso Barolo Serra fick nyligen 97 poäng i Wine Enthusiast.

Sedan tidigare finns tre av Giovanni Rossos viner i beställningssortimentet, Barbera d’Alba, Langhe Nebbiolo och Barolo DOCG är alla tillhörande husets grundnivå och druvorna till dessa viner plockas från flera olika lägen som vinhuset har att tillgå. I september lanseras även en 100% Nebbiolo på 2-liters box från samma producent.