Guld till Puy Chéri Syrah Rosé i Vinordic Wine Challenge 2020

Sveriges mest prisade rosévin

Varje år utses Sveriges mest prisvärda viner i tävlingen Vincordic Wine Challenge. I slutet av mars korades de viner som var mest prisvärda 2020 och i tävlingen tog Puy Chéri Syrah Rosé hem guldmedaljen i kategorin rosévin under 79 kr. Det är inte första gången som vinet får ta emot pris i tävlingen. Sedan 2008 har det hyllade rosévinet, som finns på både flaska och box, mottagit pris hela 14 gånger i rosévinskategorin.

Puy Chéri Syrah Rosé är ett av Sveriges mest säljande rosévin på både flaska och box sedan 2017. De senaste åren har vinet blivit allt mer populärt bland de svenska konsumenterna och har ökat sin försäljning med 11 % i volym sedan 2017.

”Det som är roligt med rosévin är att även om den största delen konsumeras under vår och sommar så har den branta försäljningskurvan under sommaren plattats ut och svenskarna föredrar att dricka rosé året om.” säger Anette Wyrén, produktchef på Arvid Nordquist.

Puy Chéri Syrah Rosé är ett torrt rosévin med fruktig smak. Här finns toner av röda bär av främst hallon och smultron tillsammans med örter och en uppfriskande syra.

”Eftersom vinet har en låg sötma tillsammans med en fin syra som möts upp av den generösa fruktigheten i vinet passar Puy Chéri lika bra som sällskapsvin som till mat. Om du serverar vinet till mat, välj lite lättare rätter med fisk eller kyckling. Det passar också mycket bra till sallader eller buffébordet.” fortsätter Anette.

Sedan 2008 har Puy Chéri Syrah Rosé fått följande placeringar i tävlingen

• 2020 – Guld för flaska
  • 2019 – Brons för både flaska och box
  • 2017 – Brons för flaska
  • 2016 – Guld för box, brons för flaska
  • 2015 – Silver för flaska och box
  • 2013-2011 – Silver för flaska
  • 2010-2008 – Guld för flaska

I Vinordic Wine Challenge 2020 fick Arivd Nordquist ta emot pris för sex viner:

• Puy Chéri Syrah Rosé (2209) – Guld i kategorin rosévin under 79 kr
  • Langlois Crémant de Loire Brut (Nr 7404) – Guld i kategorin mousserande vin över 130 kr
  • Candidato (Nr 22335) – Silver i kategorin röda viner på box upp till 199 kr
  • Oddbird Spumante (Nr 19019) – Brons i kategorin mousserande fruktdrycker över 50 kr
  • KWV Chardonnay (Nr 7055) – Brons i kategorin vitt boxvin över 200 kr
  • KWV Sauvignon Blanc (Nr 5626) – Brons i kategorin vitt boxvin över 200 kr

*Vinerna tävlar i olika tävlingskategorier och prisklasser. I varje prisklass utses en vinnare som får utmärkelsen ”Gold Trophy”. Även en ”Silver Trophy” och en ”Bronze Trophy” delas ut. Kategorierna är vitt boxvin, vitt vin på flaska, rosévin på box, rosévin på flaska, mousserande rosévin (inkl. champagne), mousserande, champagne, rött boxvin, rött vin på flaska, vitt ekovin, rött ekovin, svenskt vin samt alkoholfria fruktdrycker.