Tillfällig lansering av Fuller’s Imperial Porter

Tillfällig lansering av Fuller’s Imperial Porter

Inspirerad av Londons mest berömda ölstil är Imperial Porter en alkoholstark och komplex öl med maltiga toner tillsammans med rökiga kaffetoner som kommer från den klassiska Fuller’s London Porter. Precis som många av Fuller’s exklusiva lanseringar är denna öl tillverkad med lagringspotential och kan sparas i upp till 10 år. Lanseringen är på 4 800 flaskor som släpps i Systembolagets tillfälliga sortiment 4 maj.

När Fuller’s Imperial Porter lanserades för första gången för två år sedan var det som en helt ny ölstil för bryggeriet. Precis som övriga öl i serien Imperial hade man här fokuserat på en starkare variant av den klassiska fylliga märka och krämiga London Porter. Den högre alkoholhalten adderar ett djup och en komplexitet till ölen. Den högre alkoholhalten är också en bidragande faktor i lagringspotentialen tillsammans med jästfällningen i flaskan. Med tiden kommer smakerna att utvecklas än mer genom åren. .

Vid förra lanseringen av Fuller’s Imperial Porter var ölet nybryggt men årets lansering är en återlansering av samma batch. Ölet har under två års tid fått stå och mogna på flaska hos Fuller’s vilket gör att det redan nu går det att hitta en mognadston i ölet jämfört med förra lanseringen.

När Fuller’s producerar sina lagringsöl finns det en lagringspotential på upp till tio år, så även denna gång. Bäst förvaras ölen stående i ett mörkt och svalt utrymme med jämn temperatur. När flaskan väl öppnas bör den hällas försiktigt för att sedimentet i flaskan inte ska följa med ner i glaset.

Fuller’s Imperial Porter, 4 800 flaskor lanseras i det tillfälliga sortimentet 4 maj, 89 kr, nr 11650