Två exklusiva nyheter från Spanska Mas Gil

Två exklusiva nyheter från Spanska Mas Gil

Vinerna Clos d’Agon Tinto och Blanco från den spanska producenten Mas Gil kommer nu äntligen till Sverige som exklusiva lanseringar på Systembolaget. 240 flaskor av Tinto och 120 flaskor av Blanco kommer att finnas till salu under en begränsad period.

Clos d’Agon Tinto 2008
Druvorna skördas för hand och sorteras. Vinifikationen sker i rostfria ståltankar och förs sedan över till franska ekfat. 2008 var ett toppår i regionen vilket tillsammans med det precisa arbetet i vingården har lett till perfekt mogna druvor med elegans och balans som kan leva länge i flaskan. Totalt görs 20000 flaskor som skickas i trälådor om sex flaskor i varje. I Sverige får vi ta del av 240 exklusiva flaskor.

Clos d’Agon Tinto 2008
Land: Spanien
Producent: Mas Gil
Druva: Syrah
Art.nr: 95781
Pris: 429 kr
Lansering: 21 februari 2011.
Exklusiv lansering
Antal flaskor: 240 st

Clos d’Agon Blanco 2008
Druvorna skördas för hand och innan pressning så selekteras de absolut bästa druvorna ut. Druvorna pressas och musten genomgår därefter ”débourbage”, under 24 timmar, dvs vinet pumpas försiktigt över så att de största skal/druvresterna elimineras. Detta gör att vinet senare inte behöver genomgå filtrering och smakaromerna blir kvar i vinet. 75% av musten får jäsa på ståltankar på jästfällning under 7 månader, resterande 25% får jäsa på sin jästfällning på franska 225 liters ekfat under 7 månader. Faten är en blandning av nya, 1 år och 2 år gamla. Vinet kan med fördel sparas om man nu kan hålla fingrarna därifrån! Produktionen uppgår till mellan 7 000-8 000 flaskor. Vinet släpps på Systembolaget 21 februari. Endast 120 flaskor.

Clos d’Agon Blanco 2008
Land: Spanien
Producent: Mas Gil
Druvor: Viogner, Rousanne och Marsanne
Art.nr: 95379
Pris: 329 kr
Lansering: 21 februari 2011.
Exklusiv lansering
Antal flaskor: 120 stycken

Mas d’en Gil ägs och drivs sedan 1998 av 6 schweiziska vinentusiaster, tillika affärsmän. Till sin hjälp har de naturligtvis valt en av de bästa vinmakarna i världen, den legendariska Peter Sisseck, han övervakar såväl arbetet ute i vingården samt arbetet i vinkällaren. Egendomen ligger i närheten av Girona i Katalonien. Här på 100 m.ö.h i syd-sydväst läge ligger de 42 hektaren, där odlas Syrah, Cabernet Franc, Merlot och Cabernet Sauvignon för de röda vinerna och för de vita Marsanne, Viogner och Rousanne. (Mycket ovanliga druvor i Spanien). Jordmånen består av kalksten och skiffer. Vinerna som produceras går under DO Katalonien.