2005 – En klassisk och kraftfull Bollingerårgång!

2005 – En klassisk och kraftfull Bollingerårgång!

Bollinger La Grande Année är presigechampagnen som endast produceras när skörden når en perfekt balans. Det är Bollingers tolkning av ett exceptionellt år som förtjänar att lyftas fram. Druvorna kommer uteslutande från Grand- och Premier crulägen. Här finns intensiva och komplexa smaker med stor karaktär. är kndfndnf La Grande Année Rosé är en förlängning av La Grande Année, här adderas 5 % rött stilla vin från La Côte aux Enfants. Rikedomen i detta vin uttrycks genom en djup färg, hög koncentration och perfekt balans.

– För både Bollinger La Grande Année och La Grande Année Rosé användes druvor med hög mognad och med bra koncentration. För båda vinerna blev Pinot Noirandelen också högre än normalt. 70 % Pinot Noir och 30 % Chardonnay för La Grande Année och en högre andel av Pinot Noir, 72 %, för La Grande Année Rosé.

Den höga mognaden har Bollingers vinmakarteam balanserat genom att använda ännu lägre dosage än vanligt, endast 6 gr/l för La Grande Année och 7gl/l för La Grande Année Rosé vilket gör 2005 till den torraste hittills. Stilen är mogen och kraftfull och mitt bland all kraft finns en fin elegans. Eken är integrerad och Pinotkaraktären tydlig.

– För satt sammanfatta kan man säga att Bollinger La Grande Année 2005 och La Grande Année Rosé 2005 är mycket kraftfulla men balanserade champagner med mognad och uttalad Pinot Noirkaraktär. Eller för att uttrycka det kort – de är helt enkelt väldig, väldigt mycket Bollinger. Som alltid har de mycket god lagringspotential.

Vinerna är gjorda på klassiskt La Grande Année-manér – manuell skörd, enbart Pinot Noir och Chardonnay, 95 % från Grand cru och 5% från Premier cru. Första jäsningen skedde till 100 % på gamla ekfat, buteljering med naturkork, mycket lång lagring på jästfällningen (nästan 9 år!), degorgering a la volée och mycket låg dosage. Metoderna är ovanliga i Champagne då de är kostnads- och tidskrävande men för Bollinger finns det inga genvägar till deras unika stil och kvalitet.

Året 2005 i Champagne

Efter ett kallt 2004, blev 2005 ett varmare år med en lägre nederbörd än genomsnittet. Säsongen började bra och det fanns många varma dagar särskilt i juni och juli, även om augusti blev ganska dyster vädermässigt.

– September började med regn men slutade torrt och soligt. Under skörden 15-27 september var det perfekta förhållanden i Champagne. Druvorna kunde skördas med hög mognad och speciellt Pinor Noir lyckades bra, säger Kajsa Ekman, produktchef för Bollinger.

Bollinger La Grande Année 2005

Art.nr: 7579

Sortiment: Ordinarie

Druvor: 70% Pinot Noir, 30% Chardonnay. 13 crulägen, framförallt Aÿ, Verzenay för Pinot Noir och Avize, Chouilly och Mesnil-sur-Oger för Chardonnay.

Passar till: Foie gras, grillad fisk och hummer. Går även bra till lamm eller kalvkött och till ostar som parmesan eller comté.

Bollinger La Grande Année Rosé 2005

Art.nr: 92061

Sortiment: Exklusiv, lansering 5/6 2015

Druvor: 72% Pinot Noir, 28% Chardonnay. 13 crulägen, framförallt Aÿ, Verzenay för Pinot Noir och Avize, Chouilly och Mesnil-sur-Oger för Chardonnay.

Passar till: Fågel som anka och vaktel. Går även bra till svamprisotto och rätter av kalv.

Kajsa Ekman, produktchef, kajsa.ekman@arvidnordquist.se, 08-799 18 00

Jörn Ek, informationschef, jorn.ek@arvidnordquist.se, 0708-76 18 38

Bollinger, grundat 1829, är ett legendariskt och anrikt champagnehus i elitklass. En egen magnifik stil med stor andel pinot noir, första jäsningen på gamla ekfat och ovanligt lång flasklagring – detta ger den klassiska bollingerkaraktären. Bollingers världsberömmelse beror mycket på Madame Lily Bollinger. Vid 42 års ålder ärvde hon ett av distriktets förnämsta champagnehus av sin make. Lily lade ner hela sitt hjärta på att förvalta makens arv och när hon lämnade över styret 1971 var Bollinger ett blomstrande företag. Tack vare hennes järnvilja och professionalism har företaget både utökat sin areal och sina marknadsandelar.