Daniella Rebelo, Anna Berg Grimstad och Emil Eriksson, alla från sommelierprogrammet i Grythyttan tillsammans med Charlotte Oldne  produktchef för Roodeberg vid Arvid Nordquist Vin
Daniella Rebelo, Anna Berg Grimstad och Emil Eriksson, alla från sommelierprogrammet i Grythyttan tillsammans med Charlotte Oldne produktchef för Roodeberg vid Arvid Nordquist Vin

Elever från Grythyttan skapar vin för sydafrikanska Roodeberg

I slutet av maj tävlade 33 sommelierstudenter om 11 lag från Restaurang- och hotellhögskolan Grythyttan om vilka som får äran att skapa vinet Roodeberg Grythyttan Edition 2017. Tävlingen gick ut på att eleverna fick blanda sin egen version av de sex komponenter som det klassiska sydafrikanska vinet Roodeberg består av. Det segrande vinet kommer finnas på Systembolaget i höst i begränsad upplaga.

Under 2 timmar fick 33 studenter uppdelade på 11 lag från sommelierutbildningen i Grythyttan testa på wineblending. Sydafrikanska Roodeberg som har funnits på Systembolaget sedan 1995, görs på de sex komponenterna Cabernet Sauvignon, Shiraz, Petit Verdot, Cabernet Franc, Tempranillo och Petit Shiraz. Blenden är signerad Wim Truter, master blender på vinhuset KWV som gör Roodeberg.

Det var under en föreläsning om wine blending som Wim Truter höll på Grythyttan förra året som idén om en elevtävling kläcktes.

-Vi fick en mycket positiv respons av sommelierstudenterna då själva blending-momentet sällan tas upp som en del av utbildningen men utgör en väldigt viktig del i processen att skapa vin. Vi kände att vi gärna ville bidra och så föddes idén om en tävling, säger Charlotte Oldne produktchef för Roodeberg vid Arvid Nordquist Vin.

Tävlingen inleddes med att Wim själv via en film introducerade de olika komponenterna för studenterna där han också gav dem en uppgift om att ha ett tydligt syfte med sin blend och en motivering om hur de gått till väga. På detta vis fick studenterna visa att de förstod hur varje komponent bidrar i form av frukt, struktur, syra, lagringspotential och så vidare.

Efter att tävlingen avslutats skickades grythyttestudenternas recept för bedömning till Wim Truter i Sydafrika där han återskapade alla 11 blends för att kunna göra en bedömning. Varje blend bedömdes individuellt utifrån stil och kvalitet tillsammans med lagets motivering om hur de blandat.

-Vi har fått in 11 väldigt bra och intressanta blandningar. En av dessa utmärkte sig lite extra och stämde dessutom väldigt väl ihop med lagets motivering: ”Ett välbalanserat vin som återspeglar studenternas ungdomliga energi i Roodebergs anda”. Ett kaxigt vin med mycket röd frukt, gröna örter och en söt antydan av tobak. Vinet kommer lämpa sig för lagring och kommer att utvecklas fint. Vi ser mycket fram emot att påbörja blanda det här vinet, säger Wim Truter, Master Blender vid vinhuset KWV.

Vinet är en blandning som domineras av cabernet franc, shiraz och temperanillo, en välbalanserad blend som är helt i linje med Roodebergs stil. Detta är också första gången någonsin som vinhuset KWV låter någon annan sätta sitt namn på ett vin.

-Vi är imponerade av den talang som finns i Grythyttan. Därför känns det extra roligt att kunna erbjuda det vinnande vinet till allmänheten på Systembolaget. Nu ligger vi i startgroparna för planeringen av nästa års tävling Roodeberg Grythyttan Edition 2018, säger Charlotte Oldne, produktchef för Roodeberg vid Arvid Nordquist Vin.

Det vinnande vinet, Roodeberg Grythyttan Edition 2017, kommer att finnas i begränsad upplaga om 1500 flaskor i Systembolagets beställningssortiment i höst.

Om vinnarna

Deltagare: Daniella Rebelo, Anna Berg Grimstad och Emil Eriksson, alla från sommelierprogrammet i Grythyttan

Lagets syfte med blandningen: Vinet återspeglar studenterna i Grythyttans ungdomliga energi i det ikoniska Roodeberg-vinets anda. Ett kaxigt vin med mycket röd frukt och subtila gröna noter som lämpar sig bra för lagring och utvecklar en antydan till tobak.

Lagets blandning: 40 % shiraz, 40 % temperanillo, 10 % cabernet franc, 10 % petite sirah

Om Roodeberg

Roodeberg produceras av KWV, en av Sydafrikas största och äldsta producenter. Roodeberg är ett riktigt ikonvin i Sydafrika och den första versionen av Roodeberg skapades redan 1949 av doktor Charles Niehaus. Vinet har fått sitt namn efter de röda bergen som lyser i solnedgången i Paarl där KWV har sitt säte Roodeberg har alltid varit en röd blend men stilen har förändrats med sin omvärld. I början var det mer av en bordeaux-blend som dominerades av Cabernet Sauvignon, Merlot men även Shiraz. Idag har man lärt sig att Merlot inte är optimalt att odla i Sydafrika och man har hittat andra komponenter som lyfter vinet ytterligare och ger det just en fantastisk struktur och en djup frukt men ändå behåller elegansen. Här återser vi andra Bordeaux druvor som Petit Verdot och Cabernet Franc (som visats sig trivas ypperligt i Sydafrika) men även den spanska druvan tempranillo som bidrar med sin fina frukt. Vinet karakteriseras av sin intensiva frukt av björnbär och hallon, lätt kryddighet och lakrits samt lite fattoner.

Roodeberg har funnit på Systembolaget sedan 1995 och har överlevt många olika trender och sortimentskiften.

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. Vår ambition är att alla drycker i vin& öl sortimentet ska vara producerade med minsta miljöpåverkan, utan avkall på kvalitet. I Arvid Nordquists sortiment finns dessutom livsmedel, vårt egenrostade kaffe och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag 210 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer påwww.arvidnordquist.se.

Charlotte Oldne

Produktchef 08-799 19 56