Exklusiv lansering i oktober - Fuller´s Past Masters Old Burton Extra

Exklusiv lansering i oktober - Fuller´s Past Masters Old Burton Extra

Den första oktober kommer Fuller's Past Masters Old Burton Extra som exkusiv lansering på Systembolaget. Detta är den tredje ölen i serien Past Masters där man återanvänder gamla recept och framställer dem i begränsad upplaga. Old Burton extra bryggdes för första gången 1931.

Varje öl som framställts på bryggeriet sedan 1845 har noggrant beskrivits i bryggeriets bibel, "the brew book”. Här finns recept från generationer av tidigare bryggmästare nedtecknade.

Fuller´s bryggmästare John Keeling väcker nu dessa gamla recept till liv genom lanseringen av en ”Past Masters” i taget. Ölet framställs med traditionell teknik så det ska bli så autentiskt sitt original som möjligt, med råvaror som i möjligaste mån liknar de man använde på den tiden. Endast en batch kommer att bryggas av varje recept, så varje ”Past Masters” blir unik i smak och stil.

Fuller's Past Masters Old Burton Extra har en tät, mörkbrun färg. Alen har en doft av gamla engelska fruktpaljetter med en antydan av humle, kryddor och en bitter söt touch i gommen. Detta avslutas med en stark alkohol uppvärmning i eftersmaken. Old Burton extra passar bra till charkuterier, mustiga köttgrytor, kött av nöt och vilt eller bara att avnjutas precis som den är.

Om Fuller's Smith & Turner
Londons enda traditionella familjeägda bryggeri beläget i Chiswick, västra London, där man bryggt öl sedan 1600-talet. År 1849 köptes det av familjerna Fuller, Smith & Turner som driver det än idag. Företaget driver även 362 pubar och exklusiva hotell i London.

Sortiment
Man brygger uteslutande klassisk engelsk ale av högsta kvalitet. Man utvecklar ständigt konceptet ale och har fått många priser i tävlingssammanhang. Firmans mest kända produkt, London Pride, är idag Storbritanniens mest sålda ale på fat i pubar och barer.

Fuller´s Brewers Reserve No3
Land: Storbritannien
Producent: Fuller’s Smith & Turner
Malt: Ölet är framställt av organiskt odlad Best Ale Malt, Crystal Malt, och Maize.
Humle: English Fuggles och Goldings
Alkoholhalt: 7,3 %
Art.nr: 11780
Pris: 34,60 kr
Lansering: 1/10 - 2012
Antal flaskor: 10 000 stycken

Alexander Jerräng, Nordic Brand Manager Fuller's, Arvid Nordquist HAB
08 - 799 1800
alexander.jerrang@arvidnordquist.se

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som grundandes 1884. Idag har bolaget verksamhet i samtliga nordiska. Företaget erbjuder detaljhandeln, restauranger och grossister ett spännande kvalitetssortiment av livsmedel och drycker samt har ett eget kafferosteri som producerar Classic kaffe, ett känt och väl etablerat varumärke i Sverige. Antalet medarbetare är 160 st.