Exklusiv nyhet för alla frusna öl-älskare - Fuller's Old Winter Ale

Exklusiv nyhet för alla frusna öl-älskare - Fuller's Old Winter Ale

Den 15e november lanseras Fuller's Old Winter Ale på Systemboalget. Detta är en äkta Winter Warmer för frusna ölälskare med riklig smak av malt och kryddighet me inslag av nötter, knäck och mörk choklad.

Brittiska ”Winter warmers” är normalt sett starkare i alkohol än den vanliga alen, just för att värma upp frusna ölälskare. Det är en säsongsöl som endast säljs under vinterhalvåret.

Old Winter ale konditioneras på tank vid 10 grader i 10 dagar för att mogna och utvecklas och får därefter ytterligare 2 veckor vid minus 1,5 grader för att stabiliseras och klarna. Man jäser inte ut ölet helt utan lämnar kvar en viss sötma som bidrar till fyllighet och komplexitet. Ölet är som all ale överjäst.

Old Winter Ale är bärnstensfärgad med kryddig doft av humle och inslag av mörk choklad och nötter. Smaken är rik maltig och kryddig med inslag av nötter, knäck och mörk choklad samt en avrundad bitterhet.
Denna ale passar till den kryddiga julmaten, smakrika kötträtter, gärna med söta/fruktiga tillbehör. Utmärkt även till ostar och att bara njuta som den är.

Fuller’s är ett av Englands äldsta bryggerier, grundat redan 1654, och än idag Londons enda traditionella, familjeägda bryggeri. Man brygger uteslutande ale och vid sidan av starka varumärken, som t ex flaggskeppet London Pride, lanseras ständigt nya säsongsöl på både flaska, fatöl och som färsköl (Real ale). Deras produkter är välkända långt utanför landets gränser och ofta prisbelönta på mässor och i öltävlingar. Ett gott exempel är ESB som vunnit flest CAMRA (Campaign for real ale) utmärkelser i klassen
“Best strong ale”, vilket säger en hel del om bryggeriets kvalitet!

Fuller´s Old Winter Ale
Land: Storbritannien
Producent: Fuller’s Smith & Turner
Alkoholhalt: 5,3 %
Art.nr: 11358
Pris: 22,90kr
Lansering: 15/11 - 2012

Alexander Jerräng, Nordic Brand Manager Fuller's, Arvid Nordquist HAB
08 - 799 1800
alexander.jerrang@arvidnordquist.se

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som grundandes 1884. Idag har bolaget verksamhet i samtliga nordiska. Företaget erbjuder detaljhandeln, restauranger och grossister ett spännande kvalitetssortiment av livsmedel och drycker samt har ett eget kafferosteri som producerar Classic kaffe, ett känt och väl etablerat varumärke i Sverige. Antalet medarbetare är 160 st.