Fira Greyest Day of the Year 14 november

Fira Greyest Day of the Year 14 november

Europas gråaste huvudstad är Helsingfors, och allra gråast är det i mitten av november. Det visar en undersökning som vädertjänsten Foreca gjort på uppdrag av Hartwall Original Long Drink. För att fira det nationella gråa vädret skapade Hartwall Original Longdrink ”The Greyest Day of the Year”, som firas årligen sedan 2018. Nu kommer firandet av årets gråaste dag till Sverige och den 14 november inbjuds svenskarna att ta del av festligheterna.

Världens första ready-to-drink cocktail, skapades av Hartwall Original Long Drink inför de olympiska spelen i Helsingfors 1952. Den grå drycken som består av premiumgin och grapefruktsoda har kommit att bli den inofficiella nationaldrycken i Finland. Finnarna är ganska stolta över sin grå Hartwall Original Long Drink, men kanske inte lika stolta över det grå väder som anländer i november.

För att ta reda på vilken huvudstad som är Europas gråaste tog Hartwall Original Long Drink hjälp av vädertjänsten Foreca som jämförde det grå vädret i olika europeiska länder. Undersökningen visade att Helsingfors är Europas gråaste huvudstad och att det är som allra gråast i Finland i mitten av november, innan snön kommit. Med facit i hand påbörjades ett arbete med att förvandla det grå till en unik finsk festlighet. Idag är världen full av färgglada traditioner som gröna St. Patrick's Day, röda alla hjärtans dag och orangea halloween. Finland är ett av de gladaste länderna i världen men också ett av de gråaste. Det finns många gråa dagar på ett år, men bara en kan vara den gråaste! 2018 bestämde sig Hartwall Original Long Drink  för att förvandla det grå till unik finsk festlighet genom att fira årets gråaste dag i november på The Greyest Day of the Year.

“The Greyest Day of the Year combines two things that are uniquely Finnish: grey weather and grey drinks. We wanted to bring these elements together in the form of a new national celebration and raise a glass to our grey national weather,” berättar Eeva Ignatius, Hartwall’s Marketing Manager.

Det årliga finska firandet har varit en nationell folkfest under den grå himlen, där uteserveringar i hela landet öppnat upp för utomhusfirandet. Det har också hållits en stor gratisfestival på Allas Sea Pool, ett stort utomhuspoolområde precis intill presidentpalatset i Helsingfors, där bland annat utebarer, badtunnor och bastu varit tillgängliga för besökarna samtidigt som finländska toppartister uppträder på scenen.

I Sverige kommer firandet av The Greyest Day of the Year att uppmärksammas på bland annat Byns Bistro i Göteborg, Parkvillan i Åre, Pub Anchor i Stockholm samt The Bishops Arms i Umeå och Sundsvall. Den som vill fira årets gråaste dag hemifrån kan ta del av firandet på #GreyestDayoftheYear.

I och med den ökade smittspridningen som just nu sker är det viktigt att ta hänsyn till regionala råden gällande Covid-19, fira med den närmaste familjen, oavsett om det är hemma eller på restaurang, och stanna hemma om du är sjuk.