Fontana Candida går till Arvid Nordquist HAB

Fontana Candida går till Arvid Nordquist HAB

Arvid Nordquist HAB har från och med 12 maj tagit över som importör av klassiska Frascatin Fontana Candida på den svenska marknaden. Överstagandet av Fontana Candida Frascati är ett bra komplement till Arvid Nordquists nuvarande vinportfölj. Sedan tidigare finns ett brett urval av röda viner från Italien och Frascatin ger en ytterligare bredd i sortimentet.

- Det är givetvis jättekul att få förtroendet att ta över ett varumärke som Fontana Candida. Vi har sedan några år arbetat med Bolla som tillhör samma företagsgrupp, Gruppo Italiano Vini och haft en väldigt fin utveckling med dem, något som säkert bidragit till att de nu valt oss som importör även för Fontana Candida., säger Terese Djulstedt, produktchef för Italien.

Fontana Candida har funnits på Systembolaget sedan 50-talet och är fortfarande ett av de bäst säljande italienska vinerna. Något som heller inte förvånar då Fontana Candida Frascati är världens mest populära Frascati och har varit en symbol för den romerska kulturen i nästan 2000 år.

- Även om vinet snart firar 60 år i Sverige i höst så känns det i högsta grad som en mycket vital produkt och vi ser bra möjligheter för den framöver, forsätter Terese.

Fontana Candida Frascati grundades 1958 och är världens största Frascatiproducent med en produktion på drygt 8 miljoner flaskor om året. Trots att man ser flaskan på nästan varje trattoria i Rom så är det faktiskt bara knappt 20 % av dessa som stannar i Italien, resten går på export.

Historien bakom Fontana Candida Frascati

Över världen är Fontana Candida synonymt med Frascati. Och det finns en spännande historia bakom vinet. Det uråldriga vinet, som skapades på de romerska kullarna, har förtjänat sin rätt att kallas ” vinet för påvar och folket”. Medan påvarna förr i tiden drack Frascati dagligen kunde folket endast dricka det på viktiga tillfällen i Vatikanen. Det sägs att under valet av påve Innocentius X (Giambattista Pamphili år 1644) och av Clement X (Emilioi Altieri år 1670) sprutade det Frascati ur fontänerna samt ur näsborrarna på marmorstatyn av Marcus Aurelius häst och ur munnarna pålejonen runt Capitolium. Glädjen hos folket blev stor och man rusade efter flaskor och koppar för att kunna njuta av vinet. Och traditionen fortsätter än idag, en gång om året hålls en vinfest i staden Frascati. Under festivalen dekoreras hela staden med druvor och blommar och man fyller även fontänen vid torget med Frascati.

Den ovanliga flaskdesignen kallas Bernini och är en hyllning det som är klassiskt italiensk. Flaskan är döpt efter den kända barockskulptören Giovanni Lorenzo Bernini som var projektledare för arbetet med den kända fontänen Fontana di Trevi.

Fontana Candida Frascati

Art.nr: 2410

Pris: 39 kr (375 ml), 77 kr (750 ml), 123 kr (1500 ml)

Sortiment: Ordinarie

Druvor: Malvasia di Candia, Malvasia del Lazio, Trebbiano

Passar till rätter av fisk och skaldjur men även till fågel och matiga sallader. Går även bra som aperitif.

För mer information, kontakta

Terese Djulstedt, Produktchef Italien, terese.djulstedt@arvidnordquist.se,0708-760188

Cecilia Wellenius, Marknadschef, cecilia.wellenius@arvidnordquist.se, 08-799 18 00