Fuller’s Brewers Reserve No3 - whiskeyfatslagrad ale lanseras i februari

Fuller’s Brewers Reserve No3 - whiskeyfatslagrad ale lanseras i februari

År 2012 börjar spännande på ale fronten. Fuller's lanserar sin tredje ale i serien Brewer's reserve, denna gång lagrad 800 dagar på whiskeyfat. Fuller's Brewers Reserve No3 kommer i en begränsad upplaga om 5 200 flaskor som kommer att säljas på Systembolaget från och med den första februari.

Fuller's Brewers Reserve No3 är en blandning av bryggeriets främsta och mest smakrika ölsorter; ESB,  1845 och Golden Pride. Upplagan är mycket begränsad, endast 10 920 flaskor för går för export och Sverige får ta del av 5 200 stycken som lanseras i februari på Systembolaget.

Det är tredje året i följd som Fuller´s framställer en ekfatslagrad ale. No2 som kom 2011 mognade på Cognacfat och den första upplagan No1 vilade på whiskyfat. Fuller´s Brewers Reserve No.3 har fått mogna på Auchentoshan whiskyfat i mer än 800 dagar. Efter att varje fat provats blandas de till ”Brewers Reserve”, filtreras och tappas på butelj. Ytterligare jäst tillsätts som bidrar till fortsatt utveckling på butelj lång tid framöver.

No3 är bärnstensfärgad med stor doft av humle, knäckkola och nötter med viss rökighet och tydlig whiskyton. Smaken är fyllig, maltig och fruktig med inslag av vanilj, knäckkola och mörk choklad. Lång eftersmak med angenäm beska. Denna ale passar perfekt till mustiga köttgrytor, nöt och vilt. Även utmärkt till lagrade smakrika ostar eller en charkuteribricka. Eller bara att avnjutas som den är.

Fuller’s är ett av Englands äldsta bryggerier, grundat redan 1654, och än idag Londons enda traditionella, familjeägda bryggeri. Man brygger uteslutande ale och vid sidan av starka varumärken, som till exempel flaggskeppet London Pride, lanseras ständigt nya säsongsöl på både flaska, fatöl och som färsköl (Real ale).

Fuller´s Brewers Reserve No3
Land: Storbritannien