Fuller's Old Winter Ale i uppdaterad design

Fuller's Old Winter Ale lanseras i ny design

Ett säkert hösttecken är julölslanseringarna på Systembolaget och den 1 november är det dags. Då är det Systembolaget stora släpp för julölen. Lite tidigt kanske men det är bara åtta fredagar kvar till julafton när Fuller’s Old Winter Ale lanseras i ordinarie sortiment. Nytt för årets lansering är att ölet har fått en modern, uppdaterad design.

Fuller’s Old Winter Ale är en av de öl som bryggs främst ur ett exportperspektiv. Och det är kanske inte så förvånande att Sverige är ett av de länder som tar in mest av denna vinteröl. Vårt kyliga vinterklimat gör att det finns ett stort intresse för en klassisk brittisk vintervärmare som detta är. Men Sverige är också ett av de största exportländerna överlag för Fuller’s.

– Det är väldigt roligt att få lansera Old Winter Ale i ordinarie sortiment, efter att den fanns i beställningssortimentet förra året. Jag hoppas att konsumenterna känner likadant. Till årets lansering har ölet även fått en uppdaterad, mer modern design som speglar ölet bättre, säger Tomas Åkerblom, produktchef för Fuller’s.

Det här är en högkvalitativ öl i en härligt mörk bärnstenston. Smaken är fyllig och rik på malt men har också inslag av knäck, mörk choklad och lakrits. I ölet har man adderat Crystal Malt vilket adderar en behaglig sötma och nötiga smaker tillsammans med välbalanserade blommiga toner från Target-, Challanger- och Northdownhumle. För att skapa denna fylliga och smakrika öl får Old Winter Ale efterjäsa vid 10 grader under 10 dagar för att få möjlighet att mogna och utvecklas. Ölet jäses inte fullt ut vilket innebär att en viss sötma lämnas kvar och bidrar till den komplexa smaken.

Fuller’s Old Winter Ale går bra att dricka som den är men passar också bra till smakrika rätter av fläsk- eller nötkött eller till ostbrickan. Den går också mycket bra till den kryddiga julmaten.

Fuller’s Old Winter Ale

Lansering 1 november

Nr: 11640

Pris: 27,90 kr

Sortiment: Ordinarie

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan 1884 har tagit världens smaker till Sverige, genom starka internationella varumärken och sitt eget lokalrostade kaffe. Arvid Nordquist erbjuder kaffe, livsmedel, vin och öl till detaljhandeln, restauranger och grossister.

Arvid Nordqvist erbjuder ett stort kvalitetssortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller företagets smakkrav tas in i sortimentet. Smakupplevelsen har alltid varit central för Arvid Nordquist, både smaken och eftersmaken. Omsorgsfullt producerad och levererad dryck smakar helt enkelt bättre. Därför är Arvid Nordquists ambition att alla drycker i sortimentet ska vara producerade med minsta klimatpåverkan, utan avkall på kvalitet.

Läs mer på www.arvidnordquist.se.