Svensk skrev världens bok om franska viner

Svensk skrev världens bok om franska viner

Vid Gourmand World Cookbook Awards 2009 - världens absolut ledande tävling för gastronomisk litteratur utsågs svenska "Lilla boken om Champagne och ost" till världens bästa bok om franska viner.

"Vi blev både glada och oerhört förvånade. Boken har ett ganska anspråkslöst format, bara dryga 80 sidor, men uppenbart värderade juryn innehåll och utformning högre än storleken", säger bokens huvudförfattare Jörn Ek.

Bokens huvudförfattare Jörn Ek är till vardags informationschef på Arvid Nordquist H.A.B. Tillsammans med Vincent Lefevre, fransk ostmästare som driver den exklusiva ostbutiken Androuet i Stockholm, har han skrivit boken, foto och utformning står Donald Boström för.

"Ämnet kan tyckas smalt eller till och med nördigt men avsikten var att visa vilken fantastisk måltidsdryck champagne är och att göra det på ett litet provocerande sätt. Svenskarna har genomgått en fantastisk utveckling som champagnedrickande folk men fortfarande konsumeras merparten av drycken på nyårsafton, bröllop och 50-årsuppvaktningar - inget fel i det men vi ville visa att vinet duger till mycket mer än så," fortsätter han.

Gourmand World Cookbook Awards grundades för 14 år sedan av Eduard Cointreau (jo, det är han med den berömda likören) och har successivt vuxit till dagens omfattning som bäst kan liknas vid en den gastronomiska litteraturens Oscarsgala. Prisutdelningen på La Comedie Francaise i Paris samlade mer än 500 deltagare från inte mindre än 57 länder. Totalt delades det ut ett femtiotal priser i olika kategorier av kokböcker och cirka 10 för böcker om dryck.

Boken är utgiven på eget förlag av Arvid Nordquist H.A.B. och finns för tillfället att köpa via företaget och Osthuset Androuet.

Ytterligare information:

Jörn Ek jorn.ek@arvidnordquist.se,  +46 8 7991960