Melini Governo från Toscana

Toscana i en låda - Melini Governo

Italien, Italien, Italien! Vi svenskar har verkligen förälskat oss i Italien och Toscana, och inte minst syns det på vinerna som vi väljer. Vi har sett intresset öka för Amarone, tätt följt av Ripasso. Och det senaste året har vi även sett en trend i viner som Governo, fylliga och mjuka viner från Toscana. Melini Governo är precis det, från en anrik producent i Chianti.

Svenskarnas intresse för detta avlånga land ser inte ut att avta. Vi har sett intresset öka för Amarone, tätt följt av Ripasso och det senaste året även Governo. Metoden, Governo, har också gett namnet till vinstilen; Ett fylligt, mjukt och fruktigt vin som framställs enligt en gammal, toscansk metod. För att få fram detta smakrika vin används två jäsningar, en traditionell och en andra jäsning där torkade druvor tillsätts. Det är den höga andelen naturligt druvsocker som bidrar till de fylliga smakerna som utvecklas under andra jäsningen.

– Det känns väldigt roligt att få placera Melini på den svenska vinkartan igen, vi är övertygade om att det här vinet kommer att bli ett givet inslag hemma hos den svenska vinkonsumenten. Segmentet Governo är fortfarande relativt litet och konsumenten erbjuds väldigt få alternativ, men med tanke på den mycket omtyckta vinstilen tror vi att fler kommer upptäcka Governo framöver, säger Charlotte Oldne, produktchef på Arvid Nordquist.

Melini Governo

Melini Governo är gjort på den populära druvan Sangiovese från Toscana tillsammans med Cabernet Sauvignon och Merlot. Vinet har en djupt röd färg och en intensiv doft av mörka körsbär och solmogen frukt. Generöst fruktig och lite kryddig smak med mörka bär, vanilj och choklad. Vinet har ett långt och mjukt balanserat avslut.

Vinet passar perfekt till höstens pasta eller grytor, gärna med mustiga smaker av svamp och rotfrukter. Givetvis passar vinet även till pizza och charkuterier men den silkeslena tanninstrukturen går också mycket bra till ost.

Melini – ett anrikt vinhus i Toscana

Toscana – en region som med sina många och långa traditioner blivit synonymt med allt gott från Italien – inte bara för det vackra landskapet och de pittoreska städerna, utan även för de goda vinerna och den fantastiska maten.

Vinhuset Melini grundades redan 1705 och med åren har man utvecklat ett modernt vineri på fyra våningar, designat för separat vinifiering av paracellerna från varje enskild vingård. Alla vinifieringens faser, från torkning av druvor till lagring på fat och buteljering sker med specifika tekniker och efter en filosofi om kvalitet. Man har djup respekt för terroiren och enligt traditionella vinregler, här är vinmakning en konstform. Och det är det viktigt att ära den tradition som finns i vinhuset, vem minns inte vinerna på bastflaska exempelvis? Men huset tappar inte fokus på att utvecklas.

Huset står också bakom det prisbelönta vinet Vigneti La Selvanella Chianti Classico DOCG – Riserva.

Melini Governo

Art.nr: 71850

Beställningssortiment

Vid beställning av sex flaskor levereras vinet i en exklusiv trälåda.

För mer information, kontakta

Cecilia Wellenius, Marknadschef, cecilia.wellenius@arvidnordquist.se, 08-799 18 00

Charlotte Oldne, Produktchef Melini, charlotte.oldne@arvidnordquist.se, 08-799 19 56

För bilder, kontakta

Evelina Andersson, Marknadskoordinator, evelina.andersson@arvidnordquist.se, 08­­­­­­­- 799 18 60

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan 1884 har tagit världens smaker till Sverige, genom starka internationella varumärken och sitt eget lokalrostade kaffe. Arvid Nordquist erbjuder kaffe, livsmedel, vin och öl till detaljhandeln, restauranger och grossister.

Arvid Nordqvist erbjuder ett stort kvalitetssortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller företagets smakkrav tas in i sortimentet. Smakupplevelsen har alltid varit central för Arvid Nordquist, både smaken och eftersmaken. Omsorgsfullt producerad och levererad dryck smakar helt enkelt bättre. Därför är Arvid Nordquists ambition att alla drycker i sortimentet ska vara producerade med minsta klimatpåverkan, utan avkall på kvalitet.

Läs mer på www.arvidnordquist.se.