The Smile Vintage Zinfandel 2013

Zinfandel i världsklass av kvinnlig ikonvinmakare

Den 20 april är det dags för en Zinfandel i världsklass som tillfällig lansering på Systembolaget. Bakom vinet står den kvinnliga ikonvinmakaren Heidi Peterson Barrett som dubbats till "The First Lady of Wine" av vingurun Robert Parker. Lamborn Family Vineyards är beläget i Napa Valley, Kalifornien och producenten representeras av importören Johan Hagström på den svenska marknaden.

Den legendariska vinmakaren Heidi Peterson Barrett har varit med och satt flera av Kaliforniens ikonviner på vinkartan och blivit hyllad flertalet gånger, bland annat av vingurun Robert Parker som gett henne fyrfaldiga 100-poängare. Tillsammans med producenten Lamborn Family Vineyards har hon tagit fram en Zinfandel av världsklass, långt ifrån de Zinfandelviner som annars syns på den svenska marknaden.

The Smile Vintage Zinfandel 2013

Vinmakaren bakom The Smile Vintage Zinfandel 2013 är den legendariska vinmakaren Heidi Peterson Barret, som satt flera av Kaliforniens ikonviner på kartan. Hon har också blivit utnämnd till ”The first Lady of Wine” av vingurun Robert Parker. 2013 kännetecknas av en doft fylld av körsbär, vanilj, hallon och björnbär. Smaken bjuder på toner av mörka bör, perfekt balanserade med de typiska peppriga och kryddiga tonerna för Lamborn Family Vineyards. Vinet har en tydlig men silkeslen struktur av tanniner som lämpar sig extra väl för lagring upp till tio år.

Across the palate, this seductive mountaintop Zinfandel covers front to back with layers of dark, bright fruit, perfectly balanced with the Lamborn vineyard's noteworthy and consistent pepper and spice component. Truly a wine of distinction, this 2013 Zinfandel is a great example of this textbook growing season, berättar Heidi Peterson Barrett.

Historien om Lamborn Family Vineyards

Lamborn Family Vineyards grundades 1971 när pappa Bob Lambord köpte mark i Howell Mountain i östra Napa Valley. Totalt köpte han 40 hektar för odling varav 14 hektar var lämpliga för vinodling, idag är 4 hektar avsatta för Zinfandel, en single estate på toppen av Howell Mountain med det allra bästa läget. Och precis som i starten av produktionen ligger fokus fortfarande på hög kvalitet och småskalig produktion.

Art:nr: 99335

Pris: 499 kr

Lansering: Tillfälligt sortiment, 360 flaskor

Druva: Zinfandel

Ursprung: USA, Napa Valley

Passar till smakrika rätter av nöt & vilt, gärna från grillen eller grytan, alternativt som lyxig present.

Lagring: kan lagras i upp till tio år

Importeras av Arvid Nordquists dotterbolag Johan Hagström

Johan Hagström, ett nytt företag under Arvid Nordquist

The Smile Vintage är framställd av ekologiskt odlade druvor. Men hållbarhetsarbetet slutar inte där, det importeras av ett nytt dotterbolag under Arvid Nordquist, vid namn Johan Hagström. Som ett led i hållbarhetsarbetet kommer Johan Hagström att klimatkompensera produkter som lanseras på den svenska marknaden. Företaget grundades 2016 och leds av Anette Wyrén som har över 25 års erfarenhet inom vinbranschen. Johan Hagström var en affärsman inom vinbranschen och nära vän till Arvid Nordquist. Han var även en av stiftarna till Arvid Nordquist Handelsaktiebolag 1907, styrelseordförande till 1939 och en viktig länk mellan två generationer 1922-1939.

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. Vår ambition är att alla drycker i vin& öl sortimentet ska vara producerade med minsta miljöpåverkan, utan avkall på kvalitet. I Arvid Nordquists sortiment finns dessutom livsmedel, vårt egenrostade kaffe och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag 210 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer påwww.arvidnordquist.se.

Anette Wyrén

Commercial Director, JohanHagström 070-876 19 21