Sveriges kung blir hjälte i nya romanen REX OMEGA

Den svenske författaren A. R. Yngves nya roman REX OMEGA, som kommer ut i mars 2019, är en fantasifull thriller om ett framtida Sverige – där monarkins fortsatta existens utmanas av kronprinsen själv. Som kung mot sin vilja måste han rädda landet, sin familj och sig själv...

"REX OMEGA skrev jag mest som underhållning”, förklarar A. R. Yngve. "Och det är ironiskt att kungen är hjälten i den här historien, för jag är egentligen republikan. Fast det finns ett allvar i botten. Jag ville skildra spänningsfältet mellan demokrati och monarki. För det är ju konstigt att i ett land som har jämställdhet på agendan, gör vi en person till statschef mer eller mindre mot dennes vilja och sätter personen på en piedestal."

"REX OMEGA utspelar sig flera årtionden fram i tiden, när EU måste tackla drivhuseffektens konsekvenser. Nederländerna har översvämmats totalt, vilket orsakar en gigantisk flyktingkris inom unionen. Krisen blir startskottet för ett storpolitiskt spel där den svenska monarkin oväntat blir en viktig bricka – en symbol för den enskilda nationens integritet."

"Flera medlemmar av kungafamiljen dödas i ett attentat, och den överlevande familjemedlemmen Jean Filip förväntas överta posten som statschef – men han vägrar. Han har tappat tron på systemet. Och det finns ingen uppenbar ersättare. Då tvingas Jean Filip mot sin vilja axla rollen som landets kung, och tar strid mot en politisk superskurk som hotar Sverige och hans egen familj."

”Det var inspirerande för mig att försöka sätta sig in i hur en rojalist skulle förklara varför vi behöver en konstitutionell monarki. Romanen använder olika argument både för och emot monarkin.”

”En annan inspirationskälla till romanen var Jan Lööfs serie Ville som gick i tidningen Vi på 1970-talet. Lööfs serie använde verkliga personer som karaktärer, som Kung Carl Gustaf och Olof Palme. Jag tyckte om Villes lekfulla mix av fantasi och realism.”

Romanen ges ut av TiraTiger Förlag. Förlagets ansvariga utgivare Tora Greve beskriver den så här: ”En gastkramande politisk framtidsthriller om klimatförändringar och hur snett det kan gå om fel person hamnar i topp i EU. Stöveltrampet känns från första sidan. Jag sträckläste hela manuset. Gillar du Dan Browns böcker kommer du att gilla REX OMEGA.”

Andra kommentarer om REX OMEGA:

"Såväl monarkin som demokratin är hotade i denna underhållande framtidsthriller där författaren låter hjälterollen axlas av – tadaa! – den svenske kungen. Läsvärt för både rojalister och republikaner!"
- Cecilia Wennerström, jazzmusiker och författare till Sagan om Rand

Ett diktatoriskt EU, ett dränkt Holland, en svensk kung som drömmer om att abdikera, rymdkolonisation, supervapen och maktlystna politiker – det är bara några av inslagen i A.R. Yngves satiriska och idérika framtidsroman. Mycket roande och snabbrörlig läsning!
- KG Johansson, författare och musiker

A. R. Yngve har skrivit många andra böcker och noveller (se Bibliografi nedan). Hans novell "Quadrillennium" var med i den rosade antologin Waiting For the Machines to Fall Asleep (2015); flera av hans berättelser har publicerats i kinesiska tidskrifter. Han föddes i Sverige, men bor för närvarande i Norge med fru och barn. Yngve illustrerar också böcker och har designat flera dataspel.

A. R. Yngve kommer att delta i årets bokmässa i Göteborg.

BIBLIOGRAFI:

Publicerade svenskspråkiga titlar:
• 2004 - Terra Hexa (ungdomsbok, Wela Fantasy, återutgiven 2014)
• 2006 - Terra Hexa II (Wela Fantasy, återutgiven 2014)
• 2007 - Terra Hexa 3 (Wela Fantasy, återutgiven 2014)
• 2011 - Supermobilen (mellanåldersbok, Wela Fantasy)
• 2012 - Sagopyjamasen (illustrerad barnbok, Wela Fantasy)
• 2012 - Vaernen den fördömde (fantasy, Wela Fantasy)
• 2013 - Hundra tusen pirater (illustrerad barnbok, Wela Fantasy)
• 2014 - Fruktans fysik (novellsamling, Wela Fantasy)
• 2016 - Darc Ages - De mörka tidevarven - Första boken: Uppvaknandet (dystopi, Wela Fantasy)
• 2016 - Darc Ages - De mörka tidevarven - Andra boken: Ödemarkens barn• 2016 - Darc Ages - De mörka tidevarven - Tredje boken: Slaget om framtiden• 2016 - Monster i massor (illustrerad barnbok, Wela Fantasy)
• 2017 - Staden under jorden (som illustratör, text av KG Johansson; Wela Fantasy)
• 2017 - Darc Ages - De mörka tidevarven - Fjärde boken: Maskernas stad• 2017 - Blod & Svin: En Skräckens Komedi
(utgiven på Amazon)
2018 - Under underjorden: Staden under jorden del 2 (som illustratör, text av KG Johansson; Wela Fantasy)

Publicerade engelskspråkiga titlar (alla utgivna på Amazon):
2010 - Alien Beach
2011 - The Time Idiot
2012 - Blood & Swine: A Comedy of Terrors
2016 - Darc Ages Book 1-3 (serie)
2016 - The Flattered Planet and Other Stories
2016 - The Argus Project
2017 - Darc Ages Book Four: City of Masks
2017 - The Book of Crazy Monster Stories
2018 - PRECINCT 20: Dead Strange

Kontaktinformation:

A.R. Yngve

E-post: aryngve@gmail.com

Officiell författarwebbsajt: http://aryngve.com

Facebook: https://www.facebook.com/a.r.yngve

Instagram: https://www.instagram.com/aryngve/

TiraTiger Förlag (utgivare: Tora F. Greve)

tora.greve@siriussolarsystem.se

• boksläpp
  • bokrelease
  • spänningsroman
  • thriller
  • eu
  • sverige
  • framtid
  • monarki
  • kungen
  • tiratiger förlag
  • kulturnytt
  • kultur
  • litteratur
  • fantastik
  • böcker
  • bokmässan
  • a. r. yngve

I am an author of fiction, a graphic designer and computer game designer.

A. R. Yngve

Presskontakt Author - graphic designer - computer game designer