Projektor med inbyggd dator och Android Jellybean!

Allt billigare och allt bättre – utvecklingen inom audiovisuell digital teknik är minst sagt angenäm för konsumenterna, inte minst för alla som gillar storbild.Nu lanserar Prylstaden en videokanon med LED-lampa och Googles operativsystem Android. Android Full HD Projektorn har prestanda på toppnivå men kan ändå fås för ett mycket överkomligt pris. För bara något år sedan hade motsvarande modell legat i högprisklassen.Denna mångsidiga videoprojektor har en upplösning på upp till 1280 x 800 punkter i android gränssnittet och 1920 x 1080p vid uppspelning av filmer och HDMI koppling, det vill säga full HD, och lämpar sig lika väl för flotta presentationer på konferenser som för trivsamma visningar i soffhörnet i hemmabiografen.

En detalj som är absolut avgörande för bildkvaliteten är projektorns objektiv, som i det här fallet består av fem asfäriska linselement i högklassigt optiskt glas.Videokanonen projicerar bilder på en valfri visningsyta, till exempel en vägg, en duk eller en skärm. Visningsavståndet kan vara mellan 1,5 och 5,5 meter vilket ger en diagonal bildstorlek varierande mellan 60 och 300 tum, det vill säga cirka 150 till 760 centimeter.LED-lampor var tidigare inte lika ljusstarka som konventionella lampor. Nu har det dock kommit mycket intensiva LED-lampor som förenar det bästa hos den nya och den gamla tekniken.Den här projektorn är ett bra exempel på den utvecklingen. Den har en 200-watts LED-lampa av ny typ, high bright. Det ger ett mycket kraftigt ljusflöde, 4300 lumen, och ett kontrastomfång på hela 1:4000. Resultatet blir briljanta och knivskarpa bilder som dessutom har en klart bättre färgbalans än vad som varit möjligt med tidigare generationers LED-lampor.Lampan är strömsnål och blir inte lika varm som en vanlig projektorlampa . Dessutom svalnar den betydligt snabbare.Det gör att lampan också har mycket lång brinntid, minst 30 000 timmar utan förändrad ljusstyrka, och en total livstid på 50 000 timmar.  Som jämförelse kan nämnas att en konventionell projektorlampa brukar mattas av efter ett par tusen timmar och bör bytas efter 3000 timmar.

Videoprojektorn är mycket flexibel. Den kan monteras i taket eller ställas på ett bord eller en hylla. Den kan användas till vanlig frontal projektion på en visningsyta eller bakprojektion på baksidan av en duk som släpper igenom ljuset.Det som gör den här projektorn till ett extremt potent AV-redskap är de kommunikativa möjligheterna som följer med operativsystemet Android 4.2.2 (även kallat Jelly Bean).Tack vare inbyggt wi-fi kan digitalt material laddas upp trådlöst från exempelvis en smartphone, en surfbräda eller direkt från nätet och visas i realtid i storbild.

Att videokanonen manövreras trådlöst är inte enbart en stor praktisk fördel utan minskar också risken för att någon i halvmörker snubblar över en sladd. Även tangentbord och datormus kan anslutas trådlöst.Den som trots allt föredrar att koppla upp apparaturen via kabel kan använda sig av RJ-45-porten. Det finns också en bred repertoar av andra anslutningsmöjligheter: S-video, AV, dubbla USB 2.0, TV, VGA, dubbla Hdmi, Audio In/Audio Ut/ samt Y/PB/PR – som används för överföring av analoga komponentvideosignaler med bibehållen luminans (ljusstyrka) och krominans (färgmättnad).Tack vare det stora utbudet av in- och utgångar kan projektorn användas tillsammans med exempelvis en videoapparat, en DVD-spelare, en TV-mottagare, en hårddisk, en spelkonsol (X-Box eller PSP), en digital TV-box, en stillbildskamera eller en videokamera.En annan uppskattad möjlighet är att det går att lagra bilder eller videomaterial på ett SD-kort som smidigt sätts in i projektorns inbyggda kortplats.Bildformatet är valfritt, antingen 16:9 (wideformat), som passar till filmvisning, eller 4:3, som ofta används vid presentationer.Projektorn är utrustad med vertikal så kallad Keystone-korrektion vilket innebär att bildförvrängningar på grund av en lutande visningsyta kan elimineras.Skärpan ställs in manuellt vilket gör att du alltid har full koll på resultatet.Videoprojektorn har en snabb, tvåkärnig processor som tickar med upp till 1,5 GHz klockfrekvens.En fjärrkontroll som gör det lätt att styra videovisningen från önskad plats följer med i paketet.

Specifikation

• Maximal upplösning: 1920 x 1080 punkter.
  • Ljusstyrka: 4300 lumen.
  • Kontrastomfång: 4000:1.
  • Bildvändning: 360 grader.
  • Visningsavstånd (kastavstånd): 1,5 - 5,5 meter.
  • Bredd-höjdförhållande: 16:9 eller 4:3.
  • Skärpeinställning: Manuell.
  • Bildstorlek: C:a 60 - 300 tum.
  • Stöd för videoformat: AVI, MOV, BD-ISO. WMV9, TS, FLV, TP, BDMV.Lamptyp:
  • LED 86.Brinntid: 30 000 - 50 000 timmar (i genomsnitt 20 års användning).
  • Nettovikt. 4 kilo.
  • Vertikal keystone-korrektion: +/- 15 grader.

Anslutningar:

• hemmabio
  • ljudochbild

Om Prylstaden
Vardagen vore väl mycket tråkigare om det inte fanns konstiga och underbara prylar att roa sig med! Det finns mycket måsten i livet, men man måste faktiskt inte växa upp. Det är därför som Prylstaden finns i Sverige. När vi letar efter de mest fantastiska prylarna, leksakerna, spelen och coolaste grejerna just nu, så söker vi över hela världen. Det är ett underhållande sökande och vi stöter på de mest konstiga och häpnadsväckande saker man kan tänka sig, men vi är därför också mycket selektiva för att kunna presentera de absolut bästa produkterna för våra kunder. Vi letar överallt från Las Vegas till Tokyo och Tashkent efter de senaste festliga produkterna och "den nästa stora nyheten", som vi sedan gör enkelt tillgänglig på vår hemsida. På prylstaden hittar ni produkter långt före de hunnit in på marknaden och det är vårt mål att alltid vara först med de senaste heta prylarna.

Stort fokus på övervakning
Vi på prylstaden har stor fokus på övervakning och tillhandahåller alla de senaste produkterna inom övervakning till de garanterat lägsta priserna. Vi är experter inom övervakning och ger er gärna kostnadsfri rådgivning och konsultation om vilken övervakningslösning ni behöver för att utföra det jobb ni önskar.