ASICS ny sponsor till ITU World Triathlon Stockholm

ASICS blir ny partner till ITU World Triathlon Stockholm som går av stapeln 24–25 augusti 2013.

ITU World Triathlon Stockholm är sedan 2012 etablerat i den internationella tävlingskalendern, och den svenska VM-deltävlingen hålls vid Stockholms slott. Världens främsta triathleter, däribland världsmästaren och ASICS ambassadören Lisa Nordén, tävlar 2013 i Olympisk distans på samma tävlingsområde som tusentals motionärer.

När evenemanget och intresset för triathlon nu växer kraftigt, blir ASICS en naturlig och stark partner.

– World Stockholm Triathlon är ett mycket bra arrangemang på en helt underbar plats i centrala Stockholm. ASICS får en bra exponering och utveckling tillsammans med vårt långa samarbete med Bragdguldvinnaren Lisa Nordén. Det här avtalet känns mycket, mycket bra, säger Erik Nystedt, VD  ASICS Sverige.

– ASICS har stor erfarenhet som partner i stora globala maraton- och triathlon evenemang med ASICS Stockholm Marathon som ett aktuellt exempel. Triathlon har en explosionsartad global tillväxt sedan flera år, men haft lite svårare i Sverige. Detta trots naturliga kopplingar till den svenska klassikern där alla delar i ett triathlon ingår. Efter Lisas OS-silver, VM-guld och Bragdguld känns det dock som att det släppt helt även i Sverige, fortsätter Erik Nystedt.

– För oss betyder samarbetet med ASICS  att vi får ombord en mycket erfaren och professionell global aktör, vilket kommer att stärka vårt erbjudande i evenemangets starka tillväxtfas, säger Martin Bengtsson, IEC in Sports och sponsoransvarig för tävlingen.

SVT sänder från hela VM-serien 2013 med direktsändningar från World Triathlon Stockholm.

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Nystedt, erik.nystedt@asics.se, Asics Sverige AB
Joel Wennberg, press@stockholm.triathlon.org
Media Relations Manager, ITU World Triathlon Stockholm

Om World Triathlon Stockholm
ITU World Triathlon Series (WTS) är världsmästerskapet där världens bästa triathleter möts. Serien innehåller åtta tävlingar som 2013 avslutas i London där en herr- och damvärldsmästare ska koras. Det är även en stor folkfest där tusentals motionärer och besökare fyller gatorna.  Läs mer på stockholm.triathlon.org

• lisa norden
  • triathlon