VIRTUELL LANSERING AV TRE REVOLUTIONERANDE SKOR UNDER ASICS INNOVATION SUMMIT

Nu släpper ASICS tre revolutionerande nya skor som hjälper och skyddar inom olika sporter: den avancerade långdistansskon METARACER, volleybollskon METARISE och den spiklösa banlöpningsskon METASPRINT för sprintlöpare på elitnivå. Som all annan innovation från ASICS har skorna tagits fram för att både skydda och hjälpa idrottare att nå nya topprestationer. I dagens läge är det viktigare än någonsin att ta vara på den kraft och humörhöjande effekt som finns i sport och fysisk aktivitet. Enligt Världshälsoorganisationen (WHO) är fysisk aktivitet ett viktigt sätt för människor att hantera den begränsade rörelsefrihet och den sociala distansering som gäller världen över.

De tre nya modellerna presenteras i färgställningen Sunrise Red – en symbol för idrottarnas förhoppningar, engagemang och passion som dessutom hyllar staden Tokyo. ”Genom att hjälpa idrottare att prestera bättre och dessutom skydda dem medan de gör det, följer våra tre nya skor ASICS bästa tradition”, säger Kenichi Harano, vd och Senior General Manager på ASICS Institute of Sport Science. ”Innovationen har varit central i ASICS verksamhet ända sedan 1949, då vår grundare Kihachiro Onitsuka ansåg att den kraft som finns i sport och idrott kunde bidra till att förändra livet för barn i det krigsdrabbade Japan. Han menade att kraften kunde hjälpa barnen att klara av de utmaningar de ställdes inför under den svåra tiden efter andra världskriget.”

”Ända sedan dess har ASICS fortsatt med innovationer och gett idrottare den utrustning de behöver för att ge sitt allra bästa, men på ett säkert sätt – oavsett om de är motionärer eller tävlar på elitnivå. Det är det som är den sanna ASICS-andan.”

Från början hade ASICS tänkt lansera de nya modellerna vid ASICS Innovation Summit i Tokyo. Nu gör man i stället presentationen virtuell i företagets första VR-produktsläpp någonsin. I ASICS Institute of Sport Sciences virtuella innovationslabb kan media, idrottare och shoppare världen över uppleva de tre nya skorna på nära håll. Institutet ligger i japanska Kobe och är centrum för ASICS innovativa arbete. Här arbetar vetenskapsmän, ingenjörer och designers kontinuerligt med att ta fram teknologi som hjälper idrottare till bättre prestation på ett säkert sätt.

Se presentationen här:

”Vi anser att det nu mer än någonsin är viktigt att komma ihåg de positiva effekter idrotten har, både på individ- och samhällsnivå. Motion får människor att känna sig bättre och hjälper dem att få en sund själ genom en sund kropp. Samtidigt finns det nog inget bättre sätt att visa upp ASICS innovationer än att ge teknologin liv i vårt virtuella labb”, säger Yasuhito Hirota, ASICS President och COO.

De tre nya skomodellerna kommer att finnas till försäljning i begränsad mängd i ASICS butiker, nätbutiker och utvalda löpbutiker. Först ut är den ivrigt efterlängtade METARACER, som börjar säljas i Japan den 17 april och i resten av världen den 26 juni. METASPRINT börjar också säljas den 17 april, medan METARISE släpps den 12 juni.

SÅ AGERAR VI I FÖRHÅLLANDE TILL COVID-19
Idrottarnas, kundernas och de anställdas hälsa är av högsta prioritet för oss. Därför beslutade vi redan för flera veckor sedan att stänga våra egna butiker och kontor på de marknader där smittan finns, världen över.

Enligt medicinsk expertis är det i den rådande situationen mycket viktigt att se till att alla mår bra, både fysiskt och psykiskt. Därför öppnade vi helt nyligen upp vår hemmaträningsapp ASICS Studio, så att den är tillgänglig för alla så länge den här svåra situationen varar. Vi anser att fysisk aktivitet har kraften att få oss alla att må bättre, och i ett sådant här läge är det otroligt viktigt att hjälpa människor till en sund själ i en sund kropp, Därför kommer vi också att fortsätta göra allt vi kan för att hjälpa världen att nå dit.

OM PRODUKTERNA

METARACER
METARACER är ASICS mest avancerade långdistanssko hittills, med en design som hjälper löpare att maximera sina resultat. Här kombineras vår revolutionerande GUIDESOLE-teknologi med en kolfiberplatta som ger mer stabilitet i steget.

Skon har också en bättre utformad tåsvikt som gör att belastningen på vadmusklerna minskar med upp till 20 procent[1] samtidigt som du får högre energieffektivitet. Den lätta men samtidigt stödjande ovandelen i SÄRSKILT UTFORMAD MESH hjälper till att svalka fötterna även i varmt och fuktigt väder. ASICS vetenskapsmän har upptäckt att löparens välbefinnande ökar drastiskt för varje grad värme som försvinner från skon.

Mellansulans FLYTEFOAM-teknologi håller låg vikt och ger både en mjukare löpning och bättre respons mot underlaget. Materialen i yttersulan består bl.a. av ASICS WET GRIP RUBBER SPONGE för att ge kraftigt fäste även på blöta underlag.

Rekommenderat försäljningspris: 200,00€

METARISE
Högre hopp, snabbare rörelser och stabilitet utan att förlora kraft – allt det får du i ASICS inomhussko METARISE. Kombinationen av FLYTEFOAM Propel-teknologi i mellansulan och ett särskilt mellanfotsstöd med RISETRUSS-teknologi gör att METARISE ger den extra höjd i hoppen som attackspelare behöver för att kunna slå en riktigt mördande smash. Hälens svängda design ger en mjuk övergång i steget och bra frånskjut i upphoppet. Forskning som genomförts vid ASICS Institute of Sport Science har visat att METARISE ger spelare 3 procent extra[2] kraft i frånskjutet, vilket för spelaren kan betyda upp till 2 cm högre hopp.

Rekommenderat försäljningspris: 200,00€

METASPRINT
Sprintlöpare har av tradition använt sig av spikar för att få bättre fäste, men nu är det nya tider. ASICS METASPRINT revolutionerar synen på hur en banlöpningssko ska se ut, med en våffelmönstrad yttersula i kolfiber som ersätter spikarna och ger optimalt fäste med explosiv fart i varje steg. METASPRINT är den perfekta skon för både elitlöpare och den som tävlar sprint på lägre nivåer. Utan bromsande spikar kan löparen ta med sig lite extra fart i varje steg – och på korta sträckor räknas varje intjänad millisekund[3].

Ovandelen i sömlös STRETCH HL-O-mesh ger en fantastisk passform, med sitt lätta material som känns som en andra hud.

Skon har också försetts med ASICS DYNAWRAP-teknologi där stödjande paneler går hela vägen från mellansulan runt fotvalvet för att hålla foten på plats och ge bättre stöd.

Rekommenderat försäljningspris: 300,00€

MEDIA ASSETS

● Här presenteras trion på YouTube

● Bilder och filmer

Produktvideor:

MEDIAKONTAKT:

Lindsay Mandeville
PR Manager, ASICS Europe
Lindsay.mandeville@ASICS.COM

---------------------------------------------------------------------------------------

[1] Jämfört med vanliga löparskor, enligt forskning som genomförts av ASICS Institute of Sport Science i Kobe, Japan, under januari 2020.

[2] Forskning som genomförts vid ASICS Institute of Sport Science i Kobe, Japan, under september 2019 visade att genomsnittshoppet var 3 procent högre än med andra volleybollskor.

[3] Forskning som genomförts vid ASICS Institute of Sport Science i Kobe, Japan, under februari 2020 visade att sprintlöpare kom i genom snitt 6,67 cm längre per sekund med METASPRINT jämfört med traditionella spikskor. Det motsvarar 0,048 sekunder på 100 m.